Αρ. Πρωτ. 8833             Αθήνα, 23/11/2009

                                                                       

Αξιότιμο

Κύριο Γιώργο Παπακωνσταντίνου

Υπουργό Οικονομικών

Ενταύθα

   Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ.
 
   Το σχέδιο Νόμου: «Οικονομική ενίσχυση κοινωνικής αλληλεγγύης, εισφορά κοινωνικής ευθύνης  των μεγάλων επιχειρήσεων και της μεγάλης ακίνητης περιουσίας και άλλες διατάξεις των Υπουργείων Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και είναι άξια επαίνου η Κυβέρνηση για τα όσα διαλαμβάνει το εν λόγω σχέδιο, όπως είχαμε επισημάνει και σε προηγούμενό μας έγγραφο.
 

- Ι -

 

ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ

 

Α. Επί του Άρθρου 1, παράγραφος 2

   Το Σχέδιο όμως Νόμου έχει μια βασική αντίθεση. Ενώ καθορίζει το ύψος της ενίσχυσης ανάλογα με τον αριθμό των προσώπων που βαρύνουν φορολογικά τον δικαιούχο και ενώ για όσους έχουν τρία προστατευόμενα τέκνα αναβιβάζει το ανώτατο ύψους του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος κατά 5.500 ευρώ επιπλέον από εκείνους που έχουν δύο (δηλαδή από €16.500 για όσους έχουν δύο γίνεται €22.000 για όσους έχουν τρία), εντούτοις για όσους έχουν από τέσσερα έως έξι τέκνα το αναβιβάζει μόνο κατά 1.500 ευρώ για κάθε επιπλέον τέκνο από το 4ο και ουδεμία αύξηση υπάρχει για όσους έχουν επτά (7) και πλέον προστατευόμενα τέκνα, όταν μάλιστα, ο αριθμός αυτών είναι ελάχιστος.
 
   Συνεπώς, λόγοι στοιχειώδους δικαιοσύνης και βάσει των όσων το ίδιο το Σχέδιο Νόμου προβλέπει, επιβάλλεται το τελευταίο εδάφιο της παρ. 2, περίπτωση Α του άρθρου 1 του Σχεδίου να διαμορφωθεί ως εξής:
 

ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΠΟΥ ΒΑΡΥΝΟΥΝ ΤΟΝ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟ

ΑΝΩΤΑΤΟ ΥΨΟΣ ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ

ΥΨΟΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ

1

15.000,00

700,00

2

16.500,00

800,00

3

22.000,00

1.000,00

4

27.500,00

1.100,00

5

33.000,00

1.200,00

6

38.500,00

1.300,00

Κάθε επιπλέον πρόσωπο

+ 5.500,00 επιπλέον

+ 100,00 επιπλέον

Β. Επί του Άρθρου 3, παράγραφος 1

   Η Έκτακτη Εφάπαξ Εισφορά που επιβάλλεται για το έτος 2009 στα φυσικά πρόσωπα, εξομοιώνει και βάζει στην ίδια ακριβώς κατηγορία τους αγάμους με τους πολυτέκνους, πράγμα το οποίο αυτομάτως ανατρέπει τη λογική της κοινωνικής αλληλεγγύης στην οποία στοχεύει το Άρθρο 1 και έρχεται και σε ευθεία αντίθεση με το Άρθρο 21, παρ. 2 του Συντάγματος που επιβάλλει την υποχρέωση του Κράτους για ειδική φροντίδα προς τις πολύτεκνες οικογένειες.
 
   Συνεπώς, είναι αυτονόητο ότι για την φορολογητέα αξία θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ύπαρξη και το πλήθος των προστατευομένων μελών και να θεσπισθεί ειδικώς για τους πολυτέκνους η ακόλουθη διάταξη στο τέλος της παραγράφου 1 και μετά την περίπτωση ι):

«Η παραπάνω φορολογητέα αξία για κάθε περίπτωση ειδικώς για τους πολυτέκνους, αρχίζει από το ποσό των εξακοσίων χιλιάδων (600.000) ευρώ, προσαυξανομένη  κατά εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ για κάθε προστατευόμενο μέλος».

 

– ΙΙ –

 

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΝΕΟΥ ΑΡΘΡΟΥ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ

 
Α. Θεσμοθέτηση συμμέτοχης της ΑΣΠΕ στην ΟΚΕ Ελλάδος
 
   Με το Ν. 2232/1994 ιδρύθηκε και λειτουργεί στην Ελλάδα η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή στα πρότυπα της αντίστοιχης Ευρωπαϊκής που συστάθηκε το 1957 με τις Συνθήκες της Ρώμης.
 
   Τόσο η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΕΟΚΕ) όσο και η αντίστοιχη Ελληνική (ΟΚΕ) απαρτίζεται από τρεις Ομάδες μελών, που προέρχονται και εκπροσωπούν Εργοδότες, Εργαζόμενους και Διάφορες Κοινωνικές ομάδες αντίστοιχα. Σύμφωνα με την ΕΟΚΕ, η 3η Ομάδα συγκεντρώνει «τους εκπροσώπους των κατηγοριών της οικονομικής και κοινωνικής ζωής που δεν εμπίπτουν στις δύο πρώτες ομάδες όπως … οι οικογενειακοί σύλλογοι …»[1]. Επίσης, στην παρουσίαση της 3ης Ομάδας, η ΕΟΚΕ αναφέρει ρητά[2] ότι ενώσεις που εκπροσωπούν το θεσμό της οικογένειας εμπίπτουν στους κοινωνικούς εταίρους που εκπροσωπούνται στην Ομάδα αυτή.
 
   Με τις ρητές αυτές διατυπώσεις, η ΕΟΚΕ αναγνωρίζει στους οικογενειακούς συλλόγους τη σημασία της συμβολής στη διαβούλευση και στην έκδοση των γνωμοδοτήσεών της, διασφαλίζοντας με τον θεσμικό αυτό τρόπο ότι λαμβάνεται σοβαρά υπόψη στη διαμόρφωση γνώμης και πολιτικής η λειτουργία και η προστασία της οικογένειας, ως ακρογωνιαίου λίθου κάθε κοινωνίας. Ενδεικτικό της αποδιδόμενης σημασίας αποτελεί το γεγονός ότι ορισμένα μέλη της ΕΟΚΕ εκπροσωπούν οικογενειακούς συλλόγους[3].
 
   Δυστυχώς ο Ν. 2232/1994 δεν προβλέπει στην 3η ομάδα της Ελληνικής ΟΚΕ μέλος προερχόμενο από οικογενειακό σύλλογο. Θεωρούμε συνεπώς ότι ο Νόμος πρέπει να προβλέπει ένα ακόμη μέλος στην 3η Ομάδα της ΟΚΕ το οποίο να προέρχεται από την Α.Σ.Π.Ε., η οποία τυγχάνει και επίσημος συνομιλητής της εκάστοτε Ελληνικής Κυβερνήσεως για τα θέματα οικογένειας, μητρότητας, παιδιών και δημογραφικής πολιτικής και ως εκ του σκοπού της και της ιστορικής της διαδρομής μπορεί να παίξει αποτελεσματικά στα πλαίσια της Ελληνικής ΟΚΕ το ρόλο που προβλέπεται στην ΕΟΚΕ. Η Ανωτάτη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος (Α.Σ.Π.Ε.) είναι ο αρχαιότερος και πολυπληθέστερος θεσμός οικογενειακού συλλόγου στην Ελλάδα, εκπροσωπώντας άνω των 180.000 οικογενειών, δηλ. περισσότερους από 1.000.000 συμπολίτες μας (καθώς μέλος στα Α’-βάθμια σωματεία είναι κάθε πολύτεκνη οικογένεια).
 
   Για το λόγο αυτό, και προκειμένου η ΟΚΕ να εμπλουτισθεί ακόμη περισσότερο στην κατεύθυνση της προστασίας του θεσμού της οικογένειας, της μητρότητας, των συνθηκών διαβίωσης και ανατροφής των παιδιών κ.λπ., αλλά για να είναι πλήρως ευθυγραμμισμένη με το πνεύμα της ΕΟΚΕ, θεωρούμε αναγκαίο το παρόν Σχέδιο Νόμου να περιλάβει σχετική τροποποίηση στο Νόμο και συγκεκριμένως, μετά το Άρθρο 6 να προστεθεί Άρθρο με αρίθμηση 7 (το επόμενο Άρθρο 7 να λάβει αρίθμηση 8) που θα έχει ως εξής:
 

Άρθρο 7

Συμπλήρωση της σύνθεσης ΟΚΕ Ελλάδος και άλλες διατάξεις

 

1. Στην παρ. 5 του άρθρου 3 του Ν. 2232/1994 προστίθεται στο τέλος τα εξής:

 «ε) και ένα (1) εκπρόσωπο της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος (Α.Σ.Π.Ε.), πού ορίζεται με απόφαση της Εκτελεστικής της Επιτροπής».

 
Β. Παρακράτηση συνδρομών πολυτέκνων
 
   Με το Άρθρο 16 του Ν. 3454/2006 θεσπίστηκε όπως η παρακράτηση της συνδρομής των πολυτέκνων προς τα σωματεία τους να γίνεται από τον Ο.Γ.Α. (διαλαμβάνει δε το 1ο εδάφιο τα εξής: «Ο Ο.Γ.Α. παρακρατεί ποσό από το επίδομα που καταβάλλεται στις πολύτεκνες μητέρες και πατέρες, το οποίο αφορά τη συνδρομή τους προς το Σωματείο  πολυτέκνων στο οποίο είναι εγγεγραμμένοι, και το αποδίδει ανά δίμηνο στην  Ανώτατη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος (Α.Σ.Π.Ε.)» ).
 
    Η διάταξη αυτή  αποτελεί μία ρύθμιση, που εξυπηρετεί και τους πολυτέκνους αλλά και βελτιώνει και την λειτουργία των πολυτεκνικών Συλλόγων.
 
   Πλην όμως, όπως θεσπίστηκε, δημιουργεί το τραγελαφικό φαινόμενο, όσες πολύτεκνες οικογένειες λαμβάνουν το επίδομα να μην πληρώνουν την συνδρομή τους προς την οργάνωση, ενώ όσες λαμβάνουν την σύνταξη να πληρώνουν την συνδρομή τους στην οργάνωση που είναι γραμμένες, δηλ. για τις μισές πολύτεκνες οικογένειες, η παρακράτηση της συνδρομής τους γίνεται από τον ΟΓΑ και για τις άλλες μισές από την οργάνωσή τους, αφού ο αριθμός όσων λαμβάνουν το επίδομα και όσων λαμβάνουν τη σύνταξη είναι ο ίδιος περίπου. Το ποσόν της συνδρομής, το οποίον θα πρέπει να πληρώνουν, όσες οικογένειες λαμβάνουν την σύνταξη, ανέρχεται σε 54 ευρώ για τρία χρόνια, αφού η θεώρηση των πολυτεκνικών ταυτοτήτων τους  γίνεται από 1-1-2007 ανά τρία χρόνια ή θα πρέπει να μεταβαίνουν στα γραφεία των Συλλόγων κάθε μήνα ή δίμηνο κλπ. για να καταβάλουν την μηνιαία συνδρομή τους του 1,5 ευρώ.
 
   Είναι, λοιπόν, αυταπόδεικτον ότι έχει ήδη δημιουργηθεί μεγάλη αναταραχή μεταξύ των πολυτέκνων οικογενειών από 1-1-2007, όταν  προσέρχονται για την θεώρηση των ταυτοτήτων τους και ο ένας δεν  καταβάλλει στην Οργάνωση συνδρομή, ενώ ο άλλος  καταβάλλει 54 ευρώ. 
           
   Με τα παραπάνω δεδομένα είναι άμεση ανάγκη να ρυθμιστεί αυτό το εκκρεμές ζήτημα στο παρόν Σχέδιο Νόμου, το οποίο στο προαναφερθέν νέο Άρθρο 7 θα περιλαμβάνει παράγραφο 2 ως ακολούθως:
 
«2. Το 1ο εδάφιο του Άρθρου 16 του Ν. 3454/2006 αντικαθίσταται ως εξής:
 Ο Ο.Γ.Α. παρακρατεί ποσό από το επίδομα και τη σύνταξη που καταβάλλεται στις πολύτεκνες μητέρες και πατέρες, το οποίο αφορά τη συνδρομή τους προς το Σωματείο πολυτέκνων στο οποίο είναι εγγεγραμμένοι, και το αποδίδει ανά δίμηνο στην Ανώτατη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος (Α.Σ.Π.Ε.)»
 
            Σημειώνουμε ότι κατά τον ίδιο τρόπο γίνεται και η παρακράτηση των συνδρομών των αναπήρων για τα σωματεία τους από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, που παρακρατεί το ποσόν της συνδρομής από τις συντάξεις των αναπήρων, το οποίο αποδίδει στην Γενική Συνομοσπονδία Αναπήρων και Θυμάτων Πολέμου, η οποία στη συνέχεια το διανέμει στα σωματεία ανάλογα με τη δύναμη των μελών κάθε σωματείου.
 
   Άλλωστε η βούληση του νομοθέτη ήταν η παρακράτηση να γίνεται απ’ όλους και όχι από τους μισούς και αυτό ρύθμισε. Και με την φράση επίδομα αυτονόητον είναι ότι περιελάμβανε και την σύνταξη. Μέχρι σήμερα, παρά τις υποσχέσεις των Υπουργών της προηγούμενης Κυβερνήσεως, δεν ρυθμίστηκε το απλό αυτό θέμα, όταν μάλιστα με την προτεινόμενη ρύθμιση ουδεμία επιβάρυνση έχει το Κράτος, ενώ συγχρόνως εξυπηρετούνται οι πολύτεκνοι και οι Σύλλογοί τους.
 
   Δηλαδή, το προτεινόμενο νέο άρθρο θα έχει συνολικά ως εξής:
 

 Άρθρο 7

Συμπλήρωση της σύνθεσης ΟΚΕ Ελλάδος και άλλες διατάξεις

 

1.      Στην παρ. 5 του άρθρου 3 του Ν. 2232/1994 προστίθεται στο

               τέλος τα εξής:

 «ε) και ένα (1) εκπρόσωπο της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος (Α.Σ.Π.Ε.), που ορίζεται με απόφαση της Εκτελεστικής της Επιτροπής».

 

2. Το 1ο εδάφιο του Άρθρου 16 του Ν. 3454/2006

      αντικαθίσταται ως εξής:

 Ο Ο.Γ.Α. παρακρατεί ποσό από το επίδομα και τη σύνταξη  που καταβάλλεται στις πολύτεκνες μητέρες και πατέρες, το  οποίο αφορά τη συνδρομή τους προς το Σωματείο πολυτέκνων στο οποίο είναι εγγεγραμμένοι, και το αποδίδει ανά δίμηνο στην Ανώτατη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος (Α.Σ.Π.Ε.)» .

 
   Με την ελπίδα ότι η νέα Κυβέρνηση θα δώσει λύση στα παραπάνω δίκαια αιτήματα των πολυτέκνων,
 

διατελούμε με εκτίμηση,

Για την ΑΣΠΕ

        Ο Πρόεδρος                           Ο Γεν. Γραμματέας                  Ο Διευθυντής

Βασίλειος Θεοτοκάτος            Εμμανουήλ Χρυσόγελος     Χαρ. Παύλος

 
 
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:     
(α) Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κα Λούκα Κατσέλη
(β) Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κο Ανδρέα Λοβέρδο
(γ) Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κα Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου
(δ) Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κα Αικατερίνη Μπατζελή
(ε) Υπουργό Επικρατείας παρά τον Πρωθυπουργό κο Χαράλαμπο Παμπούκη
(στ) Υφυπουργό Οικονομικών κο Φίλιππο Σαχινίδη
(ζ)  Μέλη της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής
(η)  Μέλη της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής
 
                                                                    


[1] Το πλήρες κείμενο είναι διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση της ΕΟΚΕ και συγκεκριμένα η επίσημη μετάφρασή του στα Ελληνικά βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://eesc.europa.eu/organisation/how/docs/10_questions/2567_CESE_10Quest_el.pdf

[2] Various Interests Group (Group III) – Presentation: « associations representing the family». Το πλήρες κείμενο διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://eesc.europa.eu/groups/3/index_en.asp

[3] Ενδεικτικά: (α) Costa Macedo, Teresa (Πορτογαλία): Πρόεδρος Εθνικής Συνομοσπονδίας Ενώσεων για την Οικογένεια, και (β) van Turnhout, Jillian (Ιρλανδία): Διευθύνων Σύμβουλος Συμμαχίας για τα Δικαιώματα του παιδιού.  Βλ. http://eescmembers.eesc.europa.eu/eescmembers.aspx?culture=el  

Πρόσφατα άρθρα