Ενημέρωση
- 01 Φεβρουαρίου 2008 // //
- Ανακοινώσεις Α.Σ.Π.Ε.
- Εμφανίσεις: 8961
Αρ. πρωτ.225
Αθήνα, 27/9/2007
Αξιότιμο
Κύριο Ευρυπίδη Στυλιανίδη
Υπουργό Εθνικής Παιδείας &
Θρησκευμάτων
Α. Παπανδρέου 37, 15180 Μαρούσι
Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
σας συγχαίρουμε για την ανάληψη της ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και σας ευχόμεθα καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο σας.
Εν όψει του νέου ακαδημαϊκού έτους θέτουμε υπόψη σας τα ακόλουθα:
Με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 50493/Ε5/16-5-2007 έγγραφο του Ειδικού Γραμματέα του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Κ. Σούτσα επιχειρείται, με την επίκληση της υπ’ αριθμ. 120/2007 γνωμοδοτήσεως του Ε Τμήματος του ΝΣΚ, η κατάργηση του δικαιώματος της μετεγγραφής των Πολυτέκνων και των τέκνων τους, που ως απόφοιτοι των ΤΕΕ και των Εσπερινών Λυκείων εισάγονται στα ΑΕΙ ή ΤΕΙ.
-Α-
Δια της διατάξεως του άρθρου 14 παρ. 4 του Ν. 3404/2005 ορίσθηκε ότι:
«Η παράγραφος 11 του άρθρου 1 του Ν. 3282/2004 αντικαθίσταται ως εξής:
11. Οι διατάξεις του άρθρου αυτού δεν εφαρμόζονται για τους φοιτητές και σπουδαστές που εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με ειδικές διατάξεις ή με προσαύξηση των μορίων εισαγωγής τους ή ύστερα από κατατακτήριες εξετάσεις. Εφαρμόζονται μόνο για όσους εισάγονται στα Πανεπιστήμια ή ΤΕΙ της χώρας με βάση τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις των μαθημάτων που εξετάζονται σε εθνικό επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων των φοιτητών και σπουδαστών, που εισάγονται ως υπαγόμενοι στην ειδική κατηγορία, όσων προέρχονται από την μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης και στις περιπτώσεις της παρ.5 του άρθρου αυτού».
Επ’ αυτού:
α) Οι προερχόμενοι εκ των Εσπερινών Γενικών Λυκείων ή των ΤΕΕ «εισάγονται στα Πανεπιστήμια ή Τ.Ε.Ι. της χώρας με βάση τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις των μαθημάτων που εξετάζονται σε εθνικό επίπεδο», όπως ακριβώς ορίζει η παραπάνω διάταξη και όχι βάσει ειδικών, ευεργετικών διατάξεων, όπως επιχειρείται να ερμηνευθεί δήθεν, με την υπ’ αριθμ. 120/2007 γνωμοδότηση του Ε Τμήματος του ΝΣΚ.
Εξ άλλου και στις εξετάσεις αυτών υπάρχει Κεντρική Επιτροπή και η βάση της εισαγωγής του 10 ισχύει και γι’ αυτούς. Εάν ο νομοθέτης ήθελε να αποκλείσει αυτή την κατηγορία ρητώς θα το ανέφερε. Τέτοια, όμως, αναφορά πουθενά δεν γίνεται στην εισηγητική έκθεση του Ν. 3405/2005 και συνεπώς δεν μπορεί με την μέθοδο των «γνωμοδοτήσεων» και των «ερμηνειών» να επιχειρείται η κατάργηση του νόμου.
β) Η επίκληση από την γνωμοδότηση των ειδικών ποσοστών στον αριθμό των εισαγομένων από τους προερχομένους εκ των Εσπερινών Γενικών Λυκείων ή των ΤΕΕ, ουδόλως μπορεί να θεωρηθεί ως ειδική ευεργετική διάταξη, όταν μάλιστα ανά 150 εισακτέους σε μια Σχολή από τα Ημερήσια Γενικά Λύκεια αντιστοιχεί 1 (ένας) εισακτέος στην ίδια αυτή Σχολή από τα Εσπερινά!!
Άλλωστε σε κάθε Σχολή καθορίζεται διαφορετικός αριθμός εισαγομένων. Αυτό σημαίνει ότι, στις σχολές που καθορίζεται μεγάλος αριθμός εισακτέων, τούτο αποτελεί και ειδική ευεργετική διάταξη και θα πρέπει με την μέθοδο της «γνωμοδοτήσεως», να θεωρηθεί ότι απαγορεύονται στις σχολές αυτές οι μετεγγραφές;
γ) Περαιτέρω η επίκληση από την γνωμοδότηση της διδακτέας – εξεταστέας ύλης ότι είναι «λιγότερη» για τους προερχομένους από τις παραπάνω κατηγορίες των Εσπερινών Γενικών Λυκείων και των ΤΕΕ, είναι τουλάχιστον ατυχής, γιατί τότε θα έπρεπε να αποκλεισθούν και όσοι εξετάζονται σε «λιγότερη» εξεταστέα ύλη, από τους εξεταζομένους για τις σχολές της Αγγλικής, Γαλλικής, Γερμανικής, Ιταλικής φιλολογίας κλπ. Ούτε βέβαια αποτελεί επιχείρημα ότι «η εξασφάλιση χωριστού ποσοστού εισαγωγής καθ’ υπέρβαση του αριθμού των εισακτέων δίνει την δυνατότητα στους υποψηφίους να συγκριθούν όχι με όλους τους άλλους υποψηφίους, αλλά μόνο με τους υποψηφίους της ίδιας κατηγορίας με αποτέλεσμα την ευχερέστερη και προνομιακή ως εκ τούτου εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση», αφού και οι προοριζόμενοι για την Αγγλική, Γαλλική, Γερμανική, Ιταλική φιλολογία κλπ. συγκρίνονται «όχι με όλους τους άλλους υποψηφίους, αλλά μόνο με τους υποψηφίους της ίδιας κατηγορίας με αποτέλεσμα την ευχερέστερη και προνομιακή ως εκ τούτου εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση» και συνεπώς θα έπρεπε με την μέθοδο αυτή της «γνωμοδότησης» να αποκλείεται και σ’ αυτούς το δικαίωμα της μετεγγραφής!!
-Β-
Περαιτέρω με το άρθρο 21 παρ. 2 και 5 του Συντάγματος ορίζεται ότι:
«2. Πολύτεκνες οικογένειες … έχουν δικαίωμα ειδικής φροντίδας του Κράτους
5. Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή δημογραφικής πολιτικής, καθώς και η λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων αποτελεί υποχρέωση του Κράτους».
Με το άρθρο δε 4 παρ. 1 ορίζεται ότι:
«οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου».
Η ανωτέρω διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 21 του συντάγματος αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος της χώρας (βλ. πρακτικά Βουλής επί του Συντάγματος – συνεδρίαση ΟΘ/26-4-1975 σελ. 479, 486). Κατά την έννοια δε της διατάξεως αυτής, υποδεικνύεται, κατ’ αρχήν, στον κοινό νομοθέτη να λαμβάνει τα κατάλληλα κάθε φορά μέτρα υπέρ των πολυτέκνων οικογενειών, ενώ εξ άλλου, δεσμεύει τον κοινό νομοθέτη ως προς την θέσπιση διατάξεων που περιορίζουν ή υποβαθμίζουν την παρεχομένη στους πολυτέκνους ειδική φροντίδα, χωρίς να υπάρχει αποχρών λόγος, στα πλαίσια της σχέσεως αυτής (ΣτΕ 2773, 2778, 2781/1991). Εν όψει δε της αδιαστίκτου διατυπώσεως της ως άνω διατάξεως αλλά και του προαναφερθέντος σκοπού της, η εξυπηρέτηση του οποίου συνιστά και λόγο γενικωτέρου δημοσίου συμφέροντος (ΣτΕ 2773/1991) δεν είναι επίσης συνταγματικώς ανεκτές ρυθμίσεις, σύμφωνα με τις οποίες ορισμένες πολύτεκνες οικογένειες εξαιρούνται της ανωτέρω ειδικής φροντίδας, αφού κατ’ αυτόν τον τρόπο αναιρείται, ως προς αυτές, η προβλεπομένη από την ανωτέρω συνταγματική διάταξη υπέρ των πολυτέκνων χωρίς καμία διάκριση ειδική φροντίδα.
Εξάλλου με την μνημονευθείσα διάταξη του άρθρου 4 του Συντάγματος καθιερώνεται όχι μόνον η ισότητα των Ελλήνων πολιτών έναντι του νόμου, αλλά και η ισότητα του νόμου έναντι αυτών, υπό την έννοια ότι ο νομοθέτης κατά τη ρύθμιση ουσιωδώς ομοίων πραγμάτων, σχέσεων ή καταστάσεων και κατηγοριών προσώπων δεν μπορεί να νομοθετεί κατά διάφορο τρόπο, εισάγοντας εξαιρέσεις και προβαίνοντας σε δυσμενείς διακρίσεις εις βάρος ορισμένης κατηγορίας προσώπων, εκτός εάν η διαφορετική ρύθμιση δεν είναι αυθαίρετη, αλλά επιβάλλεται από λόγους γενικωτέρου κοινωνικού ή δημοσίου συμφέροντος.
-Γ-
Στην προκειμένη περίπτωση οι διατάξεις περί μετεγγραφών, που αφορούν τους Πολυτέκνους και τα τέκνα τους και βάσει των οποίων επιτρέπεται η μετεγγραφή τους στην αντίστοιχη σχολή ΑΕΙ ή ΤΕΙ, κατά τα δύο πρώτα έτη των σπουδών τους, του πλησιέστερου τόπου κατοικίας τους ή του τόπου σπουδών του αδελφού, είναι αυταπόδεικτον ότι ελήφθησαν στα πλαίσια των παραπάνω διατάξεων του συντάγματος και της ασκούμενης δημογραφικής πολιτικής και εξυπηρετούν υπέρτερον δημόσιον συμφέρον.
Συνεπώς, είναι αυτονόητον ότι είναι τουλάχιστον απαράδεκτο να επιχειρείται, δια της μεθόδου των «γνωμοδοτήσεων» και των «ερμηνειών», ο περιορισμός των μετεγγραφών των πολυτέκνων και των τέκνων τους, που εισάγονται στα ΑΕΙ και ΤΕΙ και προέρχονται από τα Εσπερινά Γενικά Λύκεια ή τα ΤΕΕ, όταν η διάταξη του νόμου είναι σαφέστατη και ουδεμιάς ερμηνείας χρήζει.
Με δεδομένο ότι η ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αντιμετώπιση των πολυτέκνων με την ψήφιση του νόμου, για τον διορισμό των πολυτέκνων εκπαιδευτικών με τέσσερα (4) τέκνα, μέτρο πράγματι γενναίο και σωστής δημογραφικής πολιτικής, αφού αποτελεί σημαντικό κίνητρο για την απόκτηση τετάρτου τέκνου, ζητούμε την άμεση παρέμβασή σας ώστε ν’ αποτραπεί η επιχειρουμένη κατάργηση των μετεγγραφών για την παραπάνω κατηγορία των πολυτέκνων και των τέκνων τους.
-Δ-
Σημειώνουμε ότι η διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 14 του Ν. 3405/2005 ήδη έχει κριθεί ως αντισυνταγματική, ως προς τους πολυτέκνους, δια της υπ’ αριθμ. 1661/2006 αποφάσεως του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών και τα όσα ανωτέρω αναφέρουμε ισχύουν, ως προς τους Πολυτέκνους και τα τέκνα τους και για τους εισαγομένους με ειδικές διατάξεις ή ύστερα από κατατακτήριες εξετάσεις.
Με την βεβαιότητα ότι θα είναι άμεση η παρέμβασή σας και δεν θα υπάρξει πρόβλημα στις μετεγγραφές για όλες τις κατηγορίες των πολυτέκνων και των τέκνων τους,
διατελούμε με εκτίμηση,
Για την ΑΣΠΕ
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας