Ειδικό Τέλος Ακινήτων - άρθρο 53 του ν. 4021/2011

Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.)

άρθρο 53 του ν. 4021/2011

 

1. Για επιτακτικούς λόγους εθνικού συμφέροντος που συνίστανται στην άμεση μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος, επιβάλλεται ειδικό τέλος υπέρ του Δημοσίου στις ηλεκτροδοτούμενες για οικιστική ή εμπορική χρήση δομημένες επιφάνειες των ακινήτων που υπάγονται κατά τη 17η Σεπτεμβρίου κάθε έτους στο τέλος ακίνητης περιουσίας που προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 24 του ν.2130/1993 (Α’ 62) σύμφωνα με τις επόμενες διατάξεις του παρόντος άρθρου.

2. Για τον υπολογισμό του τέλους της παραγράφου 1 λαμβάνεται υπόψη το εμβαδό της δομημένης επιφάνειας, το ύψος της τιμής ζώνης και η παλαιότητα του ακινήτου, όπως αυτά αναγράφονται στο λογαριασμό της Δ.Ε.Η. ή τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος με βάση τα οποία λογίστηκε κατά τη 17.9.2011 το τέλος ακίνητης περιουσίας της παρ. 1 του άρθρου 24 του ν.2130/1993, καθώς και συντελεστής προσαύξησης αντιστρόφως ανάλογος προς την παλαιότητα του ακινήτου και συντελεστής προσδιορισμού του τέλους σε ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο σύμφωνα με τους ακόλουθους πίνακες:

α)

Συντελεστής ειδικού
τέλους (ευρώ/τ.μ.)
Τιμή ζώνης
Πολύτεκνοι και ανάπηροι της παρ. 6,
με ακίνητα που ιδιοχρησιμοποιούν
σε περιοχές με τιμή ζώνης από
0,50 – 3.000 ευρώ
3μέχρι 500 ευρώ
4501 – 1.000 ευρώ
51.001 – 1.500 ευρώ
61.501 – 2.000 ευρώ
82.001 – 2.500 ευρώ
102.501 – 3.000 ευρώ
123.001 – 4.000 ευρώ
144.001 – 5.000 ευρώ
16άνω των 5.001 ευρώ

β)

ΠαλαιότηταΣυντελεστής
μέχρι και 26 έτη1
25 μέχρι και 20 έτη1,05
19 μέχρι και 151,10
14 μέχρι και 101,15
9 μέχρι και 51,20
4 έως 01,25
Ανεξαρτήτως παλαιότητας προκειμένου για ακίνητα ιδιοκτησίας πολύτεκνων και αναπήρων της παρ. 6, που ιδιοχρησιμοποιούν σε περιοχές με τιμή ζώνης από 0 – 3.000 ευρώ1


3. Το ποσό του τέλους προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των τετραγωνικών μέτρων των ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών για τις οποίες υπολογίστηκε από τη Δ.Ε.Η. ή τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος το τέλος της παρ. 1 του άρθρου 24 του ν.2130/1993, επί το συντελεστή του ειδικού τέλους που αντιστοιχεί στην τιμή ζώνης του ακινήτου και επί το συντελεστή προσαύξησης που αντιστοιχεί στην παλαιότητα του ακινήτου σύμφωνα με τους πίνακες της προηγούμενης παραγράφου.
Ειδικά για τα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα για τα οποία δεν έχει καθοριστεί τιμή ζώνης και δεν έχει υπολογιστεί το τέλος του άρθρου 24 του ν.2130/1993, εφόσον δεν υπάρχει απαλλαγή σύμφωνα με την παράγραφο 5 του παρόντος, το ειδικό τέλος του παρόντος άρθρου υπολογίζεται με πολλαπλασιασμό των τετραγωνικών μέτρων του ακινήτου επί συντελεστή τρία (3). Στην περίπτωση που δεν υπάρχει και το εμβαδόν του ακινήτου, το ειδικό τέλος υπολογίζεται, κατά τα οριζόμενα στο προηγούμενο εδάφιο, με βάση τα τετραγωνικά μέτρα που ελήφθησαν υπόψη για τον υπολογισμό των δημοτικών τελών.

4. Το τέλος βαρύνει για μεν το 2011 τον κατά τη 17.9.2011 κύριο του ακινήτου της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου και σε περίπτωση επικαρπίας τον επικαρπωτή, για δε το 2012 τον κατά την 28.4.2012 κύριο ή επικαρπωτή αντίστοιχα.
Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας το ποσό του τέλους υπολογίζεται κατά το λόγο της μερίδας κάθε συνιδιοκτήτη.

5. Στο ειδικό τέλος του παρόντος άρθρου δεν υπόκεινται τα ακίνητα που ανήκουν:
α) στο Ελληνικό Δημόσιο, στα Ν.Π.Δ.Δ., στους Ο.Τ.Α. και τις δημοτικές επιχειρήσεις,
β) στα θρησκευτικά νομικά πρόσωπα της περίπτωσης ιγ’ της παρ. 1 του άρθρου 29 του ν.3842/2010 (Α’ 58) αποκλειστικά για τα ακίνητα που χρησιμοποιούν για να επιτελούν το λατρευτικό, εκπαιδευτικό, θρησκευτικό και κοινωφελές έργο τους,
γ) στα νομικά πρόσωπα της περίπτωσης ε’ της παρ. 7 του άρθρου 24 του ν.2130/1993 για τα ακίνητα που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εκπλήρωση των θρησκευτικών, εκκλησιαστικών, φιλανθρωπικών, εκπαιδευτικών, καλλιτεχνικών ή κοινωφελών σκοπών τους,
δ) στα νομικά πρόσωπα της περίπτωσης στ’ της παρ. 7 του άρθρου 24 του ν.2130/1993 για τα ακίνητα τα οποία χρησιμοποιούνται αποκλειστικά ως γήπεδα ή χώροι αθλητικών εγκαταστάσεων για την πραγματοποίηση των αθλητικών τους σκοπών και
ε) τα ακίνητα ξένων κρατών, όταν αυτά χρησιμοποιούνται για την εγκατάσταση πρεσβειών και προξενείων υπό τον όρο της αμοιβαιότητας. Επίσης απαλλάσσονται από το έκτακτο ειδικό τέλος:
α) Οι κοινόχρηστοι χώροι πολυκατοικιών και ξενοδοχειακών καταλυμάτων.
β) Τα ακίνητα που έχουν χαρακτηρισθεί:
- ως διατηρητέα, με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού, και δεν ιδιοχρησιμοποιούνται ή δεν αποφέρουν εισόδημα,
- ως χώροι ιστορικών ή αρχαιολογικών μνημείων και
γ) Τα ακίνητα που έχουν αποκλειστικά γεωργική ή κτηνοτροφική ή βιοτεχνική ή βιομηχανική χρήση.

6. Κατ’ εξαίρεση των παραγραφών 2 και 3, το ειδικό τέλος του παρόντος άρθρου ισούται με 0,5 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, ανεξάρτητα από την τιμή ζώνης και την παλαιότητα του ακινήτου, για ένα ακίνητο που ιδιοκατοικείται και ανήκει κατά κυριότητα ή επικαρπία σε:
α) πολύτεκνο, κατά την έννοια των παραγράφων 1 έως 3 του άρθρου πρώτου του ν.1910/1944, εφόσον τα τέκνα, που ορίζονται στις προαναφερόμενες διατάξεις του ν.1910/1944, τον βαρύνουν φορολογικά, σύμφωνα με το άρθρο 7 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.2238/1994, Α’ 151), κατά το οικονομικό έτος 2011, με οικογενειακό εισόδημα κατά το προηγούμενο έτος, του έτους επιβολής του τέλους, μέχρι 30.000 ευρώ, ή
β) σε πρόσωπο που είναι το ίδιο ή πρόσωπο που το βαρύνει φορολογικά, σύμφωνα με το άρθρο 7 του ΚΦΕ, ανάπηρο, κατά την έννοια της περίπτωσης θ’ της παραγράφου 5 του άρθρου 6 του ΚΦΕ.
Ομοίως κατ’ εξαίρεση των παραγράφων 2 και 3 δεν οφείλεται το ειδικό τέλος του παρόντος άρθρου για ένα ακίνητο που ιδιοκατοικείται και ανήκει κατά κυριότητα ή επικαρπία σε μακροχρόνια άνεργο, εγγεγραμμένο στα μητρώα του ΟΑΕΔ ή στους καταλόγους προσφερομένων προς εργασία του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας και των παραρτημάτων του ή του λογαριασμού ανεργίας προσωπικού ημερήσιων εφημερίδων Αθηνών και Θεσσαλονίκης ή του λογαριασμού ανεργίας τεχνικών τύπου Αθηνών και Θεσσαλονίκης, καθώς και άνεργο που επιδοτήθηκε λόγω τακτικής επιδότησης από τους ως άνω φορείς και λογαριασμούς κατά τους έξι (6) τουλάχιστον από τους δώδεκα (12) μήνες που προηγούνται κάθε φορά της ημερολογιακής βάσης υπολογισμού του τέλους, όπως αυτή ορίζεται με την κανονιστική απόφαση που προβλέπεται στην παράγραφο 13 του παρόντος άρθρου.
Η απαλλαγή του προηγούμενου εδαφίου δεν παρέχεται εφόσον το οικογενειακό εισόδημα κατά το προηγούμενο έτος, του έτους επιβολής του τέλους, υπερβαίνει το ποσό των 12.000 ευρώ, το οποίο προσαυξάνεται κατά 4.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο.
Οι προηγούμενες διατάξεις της παρούσας παραγράφου για το μειωμένο συντελεστή τέλους και την απαλλαγή από αυτό, δεν ισχύουν και το τέλος υπολογίζεται όπως ορίζεται στις παραγράφους 2 και 3:
α) αν η αξία της ακίνητης περιουσίας του δικαιούχου, με βάση τα στοιχεία ακινήτων του έτους 2008, υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ, η οποία προσαυξάνεται κατά 10.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο τέκνο, ή
β) αν το ιδιοκατοικούμενο ακίνητο βρίσκεται σε ζώνη με τιμή άνω των 3.000 ευρώ, καθώς και
γ) για το πλέον των 120 τ. μ. εμβαδόν του ιδιοκατοικούμενου ακινήτου, το οποίο προσαυξάνεται κατά 20 τ.μ. για κάθε προστατευόμενο τέκνο και μέχρι τα 200 τ.μ..

7. Για την εφαρμογή της προηγούμενης παραγράφου, ο δικαιούχος του μειωμένου συντελεστή υποβάλλει αίτηση στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) του Υπουργείου Οικονομικών, είτε ηλεκτρονικά είτε μέσω των Κ.Ε.Π.. Με την απόφαση που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση της παραγράφου 13, ρυθμίζεται και κάθε αναγκαίο θέμα σχετικό με το χρόνο υποβολής και τον έλεγχο των υποβαλλόμενων αιτήσεων, την επιβεβαίωση της συνδρομής των προϋποθέσεων εφαρμογής του μειωμένου συντελεστή της προηγούμενης παραγράφου, τον τρόπο ενημέρωσης της Δ.Ε.Η. και των εναλλακτικών προμηθευτών ηλεκτρικού ρεύματος από τη Γ.Γ.Π.Σ. για τους δικαιούχους του μειωμένου τέλους, οι προϋποθέσεις, ο τρόπος και το αρμόδιο όργανο επιστροφής του επιπλέον τέλους που τυχόν καταβλήθηκε από τον δικαιούχο και κάθε αναγκαίο ζήτημα για την εφαρμογή της προηγούμενης παραγράφου.

8. Η βεβαίωση του ειδικού τέλους συντελείται με την εγγραφή στις 17.9.2011 του ηλεκτροδοτούμενού ακινήτου στις μηχανογραφικές καταστάσεις της Δ.Ε.Η. και των λοιπών εναλλακτικών προμηθευτών ηλεκτρικού ρεύματος και ο κατάλογος αυτός αποτελεί τον τίτλο βεβαίωσης για το Ελληνικό Δημόσιο και τον αντίστοιχο χρηματικό κατάλογο των αρμόδιων Δ.Ο.Υ..
Αρμόδιος προϊστάμενος Δ.Ο.Υ. είναι ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. φορολογίας εισοδήματος του κυρίου ή επικαρπωτή του ακινήτου κατά την ημερομηνία αρχικής έκδοσης του λογαριασμού της Δ.Ε.Η. και των εναλλακτικών προμηθευτών ηλεκτρικού ρεύματος κατ’ έτος.
Η βεβαίωση του τέλους από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., αν δεν καταβληθεί το τέλος μέσω του λογαριασμού κατανάλωσης του ηλεκτρικού ρεύματος, διενεργείται μέσα σε προθεσμία τεσσάρων (4) μηνών από τη γνωστοποίηση που προβλέπεται στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 11, όπως ειδικότερα ορίζεται με την υπουργική απόφαση που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση της παραγράφου 13 του παρόντος άρθρου.

9. Το ειδικό τέλος του παρόντος άρθρου συνεισπράττεται από τη Δ.Ε.Η. και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος για το έτος 2011 σε δύο (2) ισόποσες δόσεις που εκδίδονται από αυτούς από τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους μέχρι τον Ιανουάριο του 2012.

10. Τα ποσά του ειδικού τέλους που εισπράττονται από τη Δ.Ε.Η. και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος αποδίδονται στο Ελληνικό Δημόσιο μέσα σε διάστημα είκοσι ημερών από τη λήξη του μήνα στον οποίο εισπράχθηκαν οι σχετικοί λογαριασμοί, όπως ειδικότερα καθορίζεται με την υπουργική απόφαση της παραγράφου 13. Η Δ.Ε.Η. και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος μπορεί να δίνουν στο Ελληνικό Δημόσιο χρηματικές προκαταβολές έναντι των ποσών που πρέπει να αποδοθούν από τις εισπράξεις του τέλους και μέχρι 25% του προς είσπραξη ποσού.
Για την αντιμετώπιση των δαπανών είσπραξης του ανωτέρω τέλους η Δ.Ε.Η. και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος παρακρατούν από τις εισπράξεις ποσοστό 0,25%. Η Δ.Ε.Η. και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος υποχρεούνται να θέτουν στη διάθεση της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) του Υπουργείου Οικονομικών ηλεκτρονικά αρχεία που τηρούν και τους ζητούνται από τη Γ.Γ.Π.Σ. και η Γ.Γ.Π.Σ. δικαιούται να προβαίνει σε περαιτέρω επεξεργασία των αρχείων αυτών για τους σκοπούς των διατάξεων του παρόντος άρθρου.

11. Αν δεν καταβληθεί το τέλος, η Δ.Ε.Η. και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος προβαίνουν στην έκδοση εντολής διακοπής του ρεύματος του καταναλωτή προς τον Διαχειριστή του Δικτύου, ο οποίος προβαίνει σε διακοπή της σύνδεσης και δεν το επαναχορηγούν μέχρι να εξοφληθεί το οφειλόμενο τέλος, σύμφωνα με όσα ορίζονται ειδικότερα με την υπουργική απόφαση της παραγράφου 13. Αν δεν ζητηθεί η επαναχορήγηση του ηλεκτρικού ρεύματος, η Δ.Ε.Η. και οι εναλλακτικοί προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος, αφού διαγράψουν τον υπόχρεο καταναλωτή, γνωστοποιούν τη διαγραφή στο Ελληνικό Δημόσιο, ώστε να μεριμνήσει για την είσπραξη του οφειλόμενου τέλους, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα για την Είσπραξη Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.). Αν δεν εξοφληθεί προηγουμένως το ειδικό τέλος του παρόντος άρθρου, δεν επιτρέπεται η αλλαγή προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος. Αν δεν ζητηθεί η διακοπή της σύνδεσης, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών επιβάλλεται σε βάρος της Δ.Ε.Η. ή του εναλλακτικού προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος και υπέρ του Δημοσίου, πρόστιμο ίσο με το τέλος που δεν καταβλήθηκε προσαυξημένο κατά 25%.

12. Υπόχρεος για την καταβολή του τέλους είναι ο χρήστης του ακινήτου, ο οποίος καταβάλλει το τέλος μαζί με το λογαριασμό κατανάλωσης του ηλεκτρικού ρεύματος. Αν ο χρήστης είναι μισθωτής, με την καταβολή επέρχεται αυτοδικαίως συμψηφισμός με οφειλόμενα ή μελλοντικά μισθώματα. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου κατισχύει κάθε άλλης αντίθετης συμφωνίας των συμβαλλόμενων μερών.

13. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ρυθμίζεται ο ειδικότερος τρόπος και η διαδικασία για: α) την είσπραξη του τέλους μέσω των, λογαριασμών κατανάλωσης του ηλεκτρικού ρεύματος, β) τη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους κατά τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε. από τον κύριο ή επικαρπωτή του ακινήτου σε περίπτωση μη καταβολής του μέσω των λογαριασμών κατανάλωσης του ηλεκτρικού ρεύματος, γ) τις προϋποθέσεις επιστροφής του ειδικού τέλους από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., εφόσον το ακίνητο υπόκειται στις εξαιρέσεις της παραγράφου 5 ή στο μειωμένο συντελεστή της παραγράφου 6, καθώς και τον τρόπο και τη διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης του ειδικού τέλους στις περιπτώσεις που διαπιστωθεί ότι δεν συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις απαλλαγής ή ότι εφαρμόστηκε εσφαλμένος συντελεστής προσδιορισμού του, δ) τις ειδικότερες προϋποθέσεις και τη διαδικασία για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 6, ε) τα ζητήματα που ορίζονται στην παράγραφο 7 και το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 11 και κάθε αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου.

-----------------

Απάντηση Υπουργού σε ερώτηση βουλευτή... σταλθείσα με ειδικό Αγγελειοφόρο!

 

--------------------

Κοινοποίηση διατάξεων του άρθρου 2 της πράξης νομοθετικού περιεχομένου (Α΄ 262) «Κατεπείγοντα μέτρα εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015 και του Κρατικού Προϋπολογισμού έτους 2011», σχετικά με τη συμπλήρωση του άρθρου 53 του ν. 4021/2011, περί του έκτακτου ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών και διευκρινίσεις στην περ. ε΄ της παρ. 5 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011Αθήνα, 20 Δεκεμβρίου 2011

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ & ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΓΕΝ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ
ΤΜΗΜΑ Φ.Μ.Α.Π.

Ταχ. Δ/νση: Καρ. Σερβίας 8,
10184 Αθήνα
Πληροφορίες: 2103375890, 878-880, 891
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
FAX: 210 3375 834

ΠΟΛ 1251

ΘΕΜΑ: Κοινοποίηση διατάξεων του άρθρου 2 της πράξης νομοθετικού περιεχομένου (Α΄ 262) «Κατεπείγοντα μέτρα εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015 και του Κρατικού Προϋπολογισμού έτους 2011», σχετικά με τη συμπλήρωση του άρθρου 53 του ν.
4021/2011, περί του έκτακτου ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών και διευκρινίσεις στην περ. ε΄ της παρ. 5 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011

Σας κοινοποιούμε τις διατάξεις του
άρθρου 2 της αναφερόμενης στο θέμα πράξης νομοθετικού περιεχομένου (ΠΝΠ) με τις οποίες συμπληρώνεται το άρθρο 53 του ν. 4021/2011 (Α΄ 218), περί του έκτακτου ειδικού τέλους ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.) και σας παρέχουμε τις ακόλουθες διευκρινίσεις και οδηγίες για την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή τους:

1. Με την
παρ. 1 του άρθρου 2 της ανωτέρω ΠΝΠ στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011 προστίθεται εδάφιο, από τότε που ίσχυσε ο ν. 4021/2011, σύμφωνα με το οποίο στα ακίνητα των οποίων η χρήση δεν είναι οικιακή και το εμβαδόν της δομημένης ηλεκτροδοτούμενης επιφάνειας, βάσει της οποίας υπολογίζεται το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., είναι μεγαλύτερο των 1.000 τετραγωνικών μέτρων, ο συντελεστής προσδιορισμού του τέλους, που προκύπτει βάσει της τιμής ζώνης, μειώνεται κατά 30% για το άνω των 1.000 τετραγωνικών μέτρων τμήμα και κατά 60% για το άνω των 2.000 τετραγωνικών μέτρων τμήμα του ακινήτου.

Το είδος της χρήσης της ηλεκτροδοτούμενης επιφάνειας λαμβάνεται από το πεδίο του Κωδικού Χρήσης Τιμολογίου της βάσης πληροφοριών του Διαχειριστή Δικτύου της Δ.Ε.Η. την 17η Σεπτεμβρίου 2011. Η διάταξη αυτή εφαρμόζεται σε όλα τα ακίνητα, με εξαίρεση αυτά των οποίων η χρήση, σύμφωνα με το ανωτέρω πεδίο, είναι οικιακή.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

Χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων βρίσκεται σε περιοχή με τιμή ζώνης 2.900€, έχει επιφάνεια 2.800 τ.μ. και το πεδίο Κωδικός Χρήσης Τιμολογίου της βάσης πληροφοριών του Διαχειριστή Δικτύου της Δ.Ε.Η. αναγράφει εμπορική χρήση.

Σύμφωνα με τον πίνακα α΄ της
παρ. 2 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011, ο συντελεστής ειδικού τέλους που αντιστοιχεί στην τιμή ζώνης της περιοχής του ακινήτου είναι 10€/τ.μ.

Έτσι, το ποσό του τέλους για το συγκεκριμένο ακίνητο υπολογίζεται ως εξής:

Τετραγωνικά ΜέτραΣυντελεστής Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.Ποσό Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.
0 – 1.0001010.000€
1001 – 2.00076.993€
2.001 – 2.80043.196€
Σύνολο20.189€



Η διαδικασία εφαρμογής του μειωμένου τέλους, σύμφωνα με τα ανωτέρω, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της διάταξης αυτής θα προσδιοριστούν με Υπουργική Απόφαση που θα ακολουθήσει άμεσα.

2. Στην
παρ. 2 του άρθρου 2 της ΠΝΠ προβλέπεται η διόρθωση των στοιχείων του εμβαδού της δομημένης επιφάνειας, της τιμής ζώνης και της παλαιότητας του ακινήτου βάσει των οποίων υπολογίστηκε το ποσό Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. έτους 2011. Η διαδικασία που ακολουθείται προσδιορίζεται στην εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών ΠΟΛ.1244/1.12.2011 και συγκεκριμένα:

α) Ο Διαχειριστής Δικτύου της ΔΕΗ αποστέλλει στους δήμους της χώρας ηλεκτρονικές καταστάσεις που περιλαμβάνουν τα ακίνητα που βρίσκονται στη διοικητική περιφέρεια του κάθε δήμου με τα στοιχεία βάσει των οποίων υπολογίστηκε το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. έτους 2011.

β) Οι ενδιαφερόμενοι πολίτες που έχουν εντοπίσει λάθη στα στοιχεία υπολογισμού του τέλους, προσέρχονται στον αρμόδιο δήμο για τη διόρθωση λαθών στην επιφάνεια, την παλαιότητα ή την τιμή ζώνης του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου. Οι πολίτες δύνανται να υποβάλλουν τις αιτήσεις για διόρθωση στον αρμόδιο δήμο μέχρι την 20η Ιανουαρίου 2012. Επιπλέον, ανεξάρτητα από το ανωτέρω, οι δήμοι όλης της χώρας ελέγχουν αν στις σχετικές καταστάσεις αποτυπώνονται οι ορθές τιμές ζώνης, όπως προβλέπονται στο
άρθρο 24 του ν. 2130/1993, όπως ισχύει, και σε περίπτωση λάθους προβαίνουν σε διόρθωσή τους.

γ) Μετά την ολοκλήρωση της ανωτέρω διαδικασίας, οι δήμοι αποστέλλουν μέχρι την 27η Ιανουαρίου 2012 τις ενημερωμένες καταστάσεις στο Διαχειριστή Δικτύου της ΔΕΗ ο οποίος, ακολούθως, τις αποστέλλει στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) που τις ελέγχει ενδεικτικά ως προς την τιμή ζώνης. Σε περίπτωση που εντοπιστεί λάθος σε τιμή ζώνης, η Γ.Γ.Π.Σ. διορθώνει την κατάσταση ενημερώνοντας για τη διόρθωση τον αρμόδιο δήμο.

Στη συνέχεια μέχρι την 10η Φεβρουαρίου 2012 η Γ.Γ.Π.Σ. διαβιβάζει τις καταστάσεις στο Διαχειριστή Δικτύου.

δ) Ο Διαχειριστής Δικτύου της ΔΕΗ, μετά τη λήψη των διορθωμένων καταστάσεων, υπολογίζει, βάσει των νέων στοιχείων, το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. που αντιστοιχεί στο ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο και εφόσον προκύπτει ποσό τέλους χαμηλότερο από το αρχικώς υπολογισθέν, βάσει των στοιχείων της 17ης Σεπτεμβρίου 2011, η διαφορά αφαιρείται από το ποσό Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. έτους 2012.

Στις περιπτώσεις που προκύψει αρνητική διαφορά, το ποσό επιστρέφεται από τη Δ.Ε.Η. ή τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος.

Κατόπιν των ανωτέρω, για το έτος 2011 το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. καταβάλλεται όπως έχει υπολογισθεί βάσει των στοιχείων της 17ης Σεπτεμβρίου 2011 και εάν το ποσό τέλους που επανυπολογίζεται βάσει των διορθωμένων στοιχείων είναι μικρότερο από το αρχικά υπολογισθέν, η διαφορά αφαιρείται από το τέλος που αναλογεί στο ακίνητο για το έτος 2012. Στις περιπτώσεις που προκύπτει αρνητική διαφορά, το ποσό επιστρέφεται από τη Δ.Ε.Η. και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος με τον επόμενο λογαριασμό.

3. Σύμφωνα με την
παρ. 3 του άρθρου 2 της ΠΝΠ, με την οποία αντικαθίσταται το πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011 και προστίθεται νέο εδάφιο, για τον υπολογισμό του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. έτους 2012 λαμβάνεται υπόψη το εμβαδόν της δομημένης επιφάνειας, το ύψος της τιμής ζώνης και η παλαιότητα του ακινήτου, όπως αποτυπώνονται στη βάση πληροφοριών του Διαχειριστή Δικτύου της Δ.Ε.Η. κατά την 31η Μαρτίου 2012, βάσει των οποίων λογίζεται κατά την ίδια ημερομηνία το τέλος ακίνητης περιουσίας της παρ. 1 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993.

Για το έτος 2012, το τέλος βαρύνει τον κατά την 31η Μαρτίου 2012 κύριο ή επικαρπωτή του ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου.

4. Με την περ. α΄ της
παρ. 4 του άρθρου 2 της ΠΝΠ, η υποπερίπτωση α΄ της περίπτωσης ε΄ της παρ. 5 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011 αριθμείται ως υποπερίπτωση αα΄ και αντικαθίσταται, από τότε που ίσχυσε ο ν. 4021/2011, ως εξής:

«Οι κοινόχρηστοι χώροι πολυκατοικιών και οι κοινόχρηστοι χώροι των κύριων τουριστικών καταλυμάτων (ξενοδοχείων και κάμπινγκ) που αφορούν στους χώρους προσέλευσης, υποδοχής και υγιεινής, οι οποίοι προσδιορίζονται σε ποσοστό 35% της συνολικής επιφάνειας της ξενοδοχειακής επιχείρησης.»

Συνεπώς, από το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. απαλλάσσεται το 35% της συνολικής επιφάνειας, βάσει της οποίας υπολογίζεται το τέλος, των κύριων αποκλειστικά τουριστικών καταλυμάτων, δηλαδή των ξενοδοχείων και των κάμπινγκ. Η διαδικασία απαλλαγής του 35% της συνολικής επιφάνειας των κύριων τουριστικών καταλυμάτων προσδιορίζεται στην εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών
ΠΟΛ.1244/1.12.2011.

5. Σύμφωνα με την
παρ. 5 του άρθρου 2 της ΠΝΠ, με την οποία αντικαθίσταται από τότε που ίσχυσε η περ. β΄ της παρ. 6 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011, ο μειωμένος συντελεστής του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. εφαρμόζεται σε πρόσωπα που τα ίδια ή πρόσωπα που τα βαρύνουν φορολογικά, σύμφωνα με το άρθρο 7 του Κ.Φ.Ε., παρουσιάζουν αναπηρία σε ποσοστό από ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, καθώς και σε πρόσωπα που πάσχουν από εγκεφαλική παράλυση, νοητική αναπηρία, αυτισμό ή σύνδρομο DOWN, σε ποσοστό από εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω.

Με την ίδια παράγραφο προστίθενται εδάφια στην περ. β΄ της
παρ. 6 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011. Σύμφωνα με αυτά, ο μειωμένος συντελεστής που ισχύει για τους ανάπηρους ή τα πρόσωπα που βαρύνονται με ανάπηρο καθώς και για τους πολύτεκνους, εφαρμόζεται, εκτός από την περίπτωση κατά την οποία η κύρια ιδιοκατοικούμενη κατοικία ανήκει στον ή στη δικαιούχο, και όταν η ως άνω κατοικία ανήκει κατά πλήρη κυριότητα ή συγκυριότητα στον ή στη σύζυγο του ή της δικαιούχου, καθώς και όταν το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί της κύριας ιδιοκατοικούμενης κατοικίας κατανέμεται μεταξύ των συζύγων.

Τα ανωτέρω ισχύουν με τον όρο ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις που τίθενται για την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή του τέλους και ότι η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας και των δυο συζύγων δεν υπερβαίνει τις 150.000€, βάσει των στοιχείων ακινήτων του έτους 2008, προσαυξημένων κατά 10.000€ για κάθε προστατευόμενο τέκνο, σύμφωνα με το
άρθρο 7 του Κ.Φ.Ε.

Επιπλέον, ορίζεται ότι, ειδικά για τους πολύτεκνους, ο μειωμένος συντελεστής εφαρμόζεται και όταν ο κατά πλήρη κυριότητα ή συγκυριότητα κύριος ή επικαρπωτής της κύριας ιδιοκατοικούμενης κατοικίας είναι ένα ή περισσότερα από τα προστατευόμενα τέκνα, λόγω θανάτου του ενός εκ των γονέων τους. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει, ομοίως, να πληρούνται οι προϋποθέσεις που τίθενται για την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή του τέλους και επιπλέον η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του πολύτεκνου και των προστατευόμενων τέκνων να μην υπερβαίνει τις 150.000€, βάσει των στοιχείων ακινήτων του έτους 2008, προσαυξημένων κατά 10.000€ για κάθε προστατευόμενο τέκνο, σύμφωνα με το
άρθρο 7 του Κ.Φ.Ε.

Για την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή, κατά τα ανωτέρω, ακολουθείται η διαδικασία που ορίζεται στις υποπεριπτώσεις α΄ και β΄ της περίπτωσης 2 του άρθρου 3 της Απόφασης του Υπουργού Οικονομικών
ΠΟΛ.1211/10.10.2011.

6. Με την
παρ. 6 της ΠΝΠ, με την οποία αντικαθίσταται η παρ. 9 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011, προβλέπεται ότι για το έτος 2012 το ειδικό τέλος συνεισπράττεται από τη Δ.Ε.Η. και τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος σε πέντε ισόποσες δόσεις, από τον Απρίλιο του 2012 μέχρι τον Ιανουάριο του 2013.

7. Στην περ. β΄ της
παρ. 7 του άρθρου 2 της ΠΝΠ, με την οποία συμπληρώνεται η παρ. 11 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011, προβλέπεται ότι η έκδοση εντολής διακοπής του ρεύματος και η εκτέλεση της εντολής διακοπής μπορεί να αναστέλλονται, αν:

α) συντρέχουν ειδικοί λόγοι υγείας του χρήστη του ακινήτου για το οποίο επιβλήθηκε το ειδικό τέλος ή του προσώπου που συνοικεί με αυτόν και τον βαρύνει φορολογικά, κατά τις διατάξεις του
άρθρου 7 του ΚΦΕ, και αποδεικνύεται ότι η διακοπή του ρεύματος θα θέσει σε σοβαρό κίνδυνο τη ζωή ή την υγεία τους ή

β) ο κύριος του ακινήτου για το οποίο επιβλήθηκε το τέλος είναι και χρήστης του και διαβιεί υπό μειονεκτικές κοινωνικά συνθήκες, όπως η απουσία εισοδήματος και λοιπών περιουσιακών στοιχείων, πλην του ακινήτου για το οποίο ζητείται η εξαίρεση και κρίνεται ότι η καταβολή του τέλους στις προβλεπόμενες προθεσμίες θα θέσει, ενόψει των συνθηκών υπό τις οποίες διαβιεί, σε προφανή άμεσο κίνδυνο τη στοιχειώδη διαβίωση του ιδίου ή προσώπου που συνοικεί με αυτόν και τον βαρύνει φορολογικά κατά τις διατάξεις του
άρθρου 7 του ΚΦΕ.

Σύμφωνα με την
παρ. 9 του άρθρου 2 της ΠΝΠ, με την οποία προστίθεται παράγραφος 14 στο άρθρο 53 του ν. 4021/2011, αποκλειστικά αρμόδιος να διαπιστώσει εάν πληρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις αναστολής της έκδοσης εντολής διακοπής του ρεύματος και της εκτέλεσής της είναι ο Προϊστάμενος της αρμόδιας για τη φορολογία εισοδήματος Δ.Ο.Υ., ο οποίος εκδίδει σχετική πράξη, κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου.

Ειδικά για τα πρόσωπα της ως άνω περ. β΄, ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. δύναται, εκτός από την αναστολή διακοπής του ρεύματος, να αποφασίσει είτε την καταβολή του τέλους σε περισσότερες από τις προβλεπόμενες δόσεις – που είναι δύο για το έτος 2011 και πέντε για το έτος 2012 – είτε τον περιορισμό του ποσού του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. σε ύψος που κρίνεται αναγκαίο, ώστε ο υπόχρεος να μπορεί να ανταποκριθεί στην καταβολή του τέλους χωρίς να τίθεται σε άμεσο κίνδυνο η διαβίωση του ιδίου ή των προσώπων που συνοικούν με αυτόν και τον βαρύνουν φορολογικά.

Για την εξέταση των περιπτώσεων και την ένταξη στις ως άνω κατηγορίες, οι ενδιαφερόμενοι υποβάλλουν αίτηση συμπληρώνοντας τη φόρμα που βρίσκεται στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο  
https://www1.gsis.gr/taxisnet2/eta/. Η αίτηση έχει ως το συνημμένο υπόδειγμα και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας.

Για τους πολίτες που αδυνατούν να υποβάλλουν την αίτηση ηλεκτρονικά επιτρέπεται η υποβολή της στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. η οποία στη συνέχεια την καταχωρεί στην προαναφερόμενη ηλεκτρονική διεύθυνση. Η Γ.Γ.Π.Σ., αφού επεξεργαστεί τις αιτήσεις και τα στοιχεία αυτών, αποστέλλει αρχείο στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. για την οριστική εξέταση αυτών.

8. Σύμφωνα με την
παρ. 12 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011, όπως συμπληρώνεται με την παρ. 8 του άρθρου 2 της ΠΝΠ, υπόχρεος για την καταβολή του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. είναι ο χρήστης του ακινήτου. Αν αυτός είναι μισθωτής, με την καταβολή επέρχεται αυτοδικαίως συμψηφισμός με οφειλόμενα ή μελλοντικά μισθώματα και αυτό κατισχύει κάθε άλλης αντίθετης συμφωνίας των συμβαλλόμενων μερών, με εξαίρεση τις συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης του ν. 1665/1986, στις οποίες ο μισθωτής έχει το δικαίωμα αγοράς του ακινήτου κατά τη λήξη της μίσθωσης.

9. Πέραν των ανωτέρω αναφερομένων στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, σας διευκρινίζουμε ότι, σύμφωνα με την περ. ε΄ της
παρ. 5 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011, απαλλάσσονται από το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. τα ακίνητα ξένων κρατών όχι μόνο όταν αυτά χρησιμοποιούνται για την εγκατάσταση πρεσβειών και προξενείων υπό τον όρο της αμοιβαιότητας αλλά και όταν χρησιμοποιούνται ως κατοικίες των αρχηγών των πρεσβειών και των προξενείων.

Για την χορήγηση της εν λόγω απαλλαγής απαιτείται σχετική βεβαίωση από το Υπουργείο Εξωτερικών.

10.Τέλος, με το τελευταίο εδάφιο της
παρ. 14 του άρθρου 53 του ν. 4021/2011 που προστέθηκε με την παρ. 9 της ΠΝΠ καθώς και την παρ. 13 του ιδίου άρθρου, προβλέπεται η έκδοση Απόφασης του Υπουργού Οικονομικών για κάθε αναγκαία λεπτομέρεια σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων περί του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε., όπως συμπληρώθηκαν και τροποποιήθηκαν με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.

11. Προς διευκόλυνσή σας, σας αποστέλλουμε εκτός των σχετικών με το Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. διατάξεων της ΠΝΠ και άτυπη κωδικοποίηση των διατάξεων του
άρθρου 53 του ν. 4021/2011, όπως ισχύει σήμερα.

 

=================================================

Ελάχιστες διορθώσεις στο Χαράτσι ΔΕΗ για ακίνητα πολ που ανήκουν σε συζύγους, τέκνα και ορφανά/ ΦΕΚ 262/16-12-2011  

                             Για να διαβάσετε το ρεπορτάζ των εφημερίδων, κάντε κλικ... ΕΔΩ 

Καμία διόρθωση για υπερπολύτεκνους, έτσι είτε 4 ή 7 ή 14 παιδιά έχεις... καμία διαφορά στο εισόδημα των 30.000€, αυτά επιτάσσει ο σοσιαλισμός της μεταμφιεσμένης Κυβέρνησης!!!   Οι όποιες αδικίες(στη μη εφαρμογή του νόμου) διορθώνονται από τις ΔΟΥ(άγνωστο πότε)...  αλλά, αφού πληρωθεί πρώτα το Χαράτσι!

---------------------------

                          Η Πράξη Νομοθετ Περιεχομένου 262/16/12/2011για το Χαράτσι... ΕΔΩ

-------------

 

Δείτε το ΔΤ της ΑΣΠΕ(28/11/2011): Δ.Τ-ΑΣΠΕ: ΤΟ ΧΑΡΑΤΣΙ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΤΙΜΩΡΕΙ ΤΙΣ ΠΟΛ – ΙΔΙΟΚΤΗΤΡΙΕΣ ΑΚΙΝΗΤΟΥ,ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΖΕΥΓΜΕΝΕΣ!

 

Πρόσφατα άρθρα