Ενημέρωση
- 27 Ιανουαρίου 2011 // //
- Νόμοι - Αποφάσεις
- Εμφανίσεις: 90181
Από εφημ. Έθνος
Eθελουσία για 75.000 δημοσίους υπαλλήλουςΤην πόρτα για εθελούσια έξοδο στη σύνταξη ανοίγει για 75.000 δημοσίους υπαλλήλους η κυβέρνηση. Πρόκειται για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα φέτος ή του χρόνου και για γυναίκες που αναγνωρίζουν πλασματικά χρόνια υπηρεσίας. | 16/3 |
Την πόρτα για εθελούσια έξοδο στη σύνταξη ανοίγει για 75.000 δημοσίους υπαλλήλους η κυβέρνηση. Πρόκειται για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα φέτος ή του χρόνου και για γυναίκες που αναγνωρίζουν πλασματικά χρόνια υπηρεσίαςΔυνατότητα για την έξοδο 75.000 δημοσίων υπαλλήλων στη σύνταξη μέσα σε μία διετία δίνει η κυβέρνηση, που θέτει σε ισχύ μια σειρά θετικών διατάξεων για περιορισμένο όμως χρονικό διάστημα.Από τη μαζική αυτή αποχώρηση κερδισμένο βγαίνει το Δημόσιο, που όχι μόνο θα κερδίσει σχεδόν 900 εκατομμύρια ευρώ (καθώς οι συντάξεις που θα καταβάλλει είναι χαμηλότερες από τους μισθούς), αλλά παράλληλα θα πετύχει τον στόχο για μείωση των δημοσίων υπαλλήλων.Ουσιαστικά μια σειρά ευνοϊκών ρυθμίσεων που πέρασαν με τον τελευταίο ασφαλιστικό νόμο δίνει τη δυνατότητα σε μεγάλες ομάδες δημοσίων υπαλλήλων (κυρίως ανδρών) να επισπεύσουν τη συνταξιοδότηση, εφόσον θεμελιώσουν δικαίωμα φέτος ή την επόμενη χρονιά.Την ίδια στιγμή, η εξαγορά πλασματικών ετών ασφάλισης για τα παιδιά φέρνει ακόμα πιο κοντά στη σύνταξη τις μητέρες και λειτουργεί αντισταθμιστικά ως προς την αύξηση των ετών ασφάλισης στο 65ο έτος το 2013.Εκτιμάται πως κερδισμένοι θα βγουν 35.000 άνδρες δημόσιοι υπάλληλοι, οι οποίοι φέτος ή την επόμενη χρονιά θα προλάβουν να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα και θα δουν τα όρια ηλικίας να μειώνονται! Ωστόσο χρειάζεται προσοχή, καθώς:
§ Οι ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους άνδρες με ανήλικα παιδιά αλλά και οι γενικές διατάξεις (για άνδρες χωρίς παιδιά ή με ενήλικα παιδιά) δεν ισχύουν για όσους συμπλήρωσαν 25ετία μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2010.
§ Αντιθέτως, οι θετικές διατάξεις για τους τρίτεκνους ισχύουν ακόμα και για όσους θεμελίωσαν δικαίωμα τα προηγούμενα χρόνια.
Γυναίκες ασφαλισμένες
Τη διετία 2011-2012 ωφελημένες θα βγουν και 40.000 γυναίκες που θα σπεύσουν να αναγνωρίσουν πλασματικά έτη (π.χ. για τα παιδιά), ώστε να αποφύγουν τη συνταξιοδότηση στο 65ο έτος. Οι συγκεκριμένες ασφαλισμένες έχουν τη δυνατότητα να συμπληρώσουν 25ετία και να κλειδώσουν το όριο ηλικίας.Τα περισσότερα πάντως οφέλη θα έχει το Δημόσιο, καθώς κατά μέσο όρο γλιτώνει 700 ευρώ τον μήνα για κάθε δημόσιο υπάλληλο που ανοίγει πρόωρα την πόρτα εξόδου.Συγκεκριμένα εκτιμάται πως ο μέσος μισθός είναι 1.500 ευρώ, ενώ η μέση σύνταξη σε περίπτωση πρόωρης αποχώρησης είναι 800 ευρώ.Ετσι, από την «αποχώρηση» 35.000 ανδρών το Δημόσιο αναμένεται να κερδίσει 180 εκατομμύρια φέτος και 320 εκατομμύρια ευρώ την επόμενη χρονιά. Από την «έξοδο» των γυναικών το όφελος υπολογίζεται σε 130 εκατομμύρια φέτος και 240 εκατομμύρια το 2012.ΠΩΣ ΘΑ ΓΛΙΤΩΣΟΥΝ ΤΑ 65 ΧΡΟΝΙΑ
Αναγνώριση έως και εννέα πλασματικά έτη για τις γυναίκες
Σανίδα σωτηρίας αποτελεί για τις γυναίκες η αναγνώριση πλασματικών ετών ασφάλισης για τα παιδιά. Με τις συγκεκριμένες διατάξεις, οι ασφαλισμένες μπορούν να θεμελιώσουν νωρίτερα συνταξιοδοτικό δικαίωμα και να αποφύγουν την αύξηση των ορίων ηλικίας (στο 65ο έτος το 2013).Συγκεκριμένα στο Δημόσιο δίνεται η δυνατότητα αναγνώρισης ενός πλασματικού έτους για το πρώτο παιδί, δύο ετών για το δεύτερο και άλλων δύο ετών για το τρίτο παιδί (σύνολο μέχρι πέντε έτη). Επιπλέον οι ασφαλισμένες έχουν το δικαίωμα να αναγνωρίσουν άλλα τέσσερα πλασματικά έτη (π.χ. από σπουδές) και έτσι συνολικά να «κερδίσουν» φέτος εννιά χρόνια.Σημειώνεται πως όσες μητέρες ανηλίκων συμπληρώσουν φέτος 25ετία, «κλειδώνουν» το όριο ηλικίας στο 52ο έτος. Σε περίπτωση που θεμελιώσουν δικαίωμα από το δημόσιο το 2012, θα μπορέσουν να πάρουν σύνταξη σε ηλικία 55 ετών.Μετά την 1η Ιανουαρίου 2013, καταργούνται όλες οι ευνοϊκές ρυθμίσεις για τις μητέρες ανηλίκων και η «έξοδος» θα γίνεται με 25ετία στο 65ο έτος της ηλικίας.
ΠΟΙΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΩΝ ΕΥΝΟΟΥΝΤΑΙ
Νωρίτερα στη σύνταξη από 4 έως 15 χρόνια οι άνδρες με 25ετία
Από 4 έως και 15 χρόνια μειώνεται το όριο ηλικίας για συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων που κλείνουν φέτος 25 έτη ασφάλισης και θεμελιώνουν δικαίωμα από το Δημόσιο. Οι ασφαλισμένοι που ευνοούνται τη διετία 2011-2012 είναι οι εξής:
Αντρες με ανήλικα παιδιά:
Δεκατρία χρόνια νωρίτερα μπορούν να πάρουν σύνταξη όσοι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν ανήλικα παιδιά και συμπληρώσουν φέτος 25ετία. Το όριο ηλικίας πέφτει στο 52ο έτος από το 65ο έτος που ίσχυε για όσους συμπλήρωσαν πέρυσι 25ετία. Το 2012 το όριο ηλικίας θα διαμορφωθεί στο 55ο έτος, δηλαδή θα είναι δέκα χρόνια χαμηλότερο από αυτό που ίσχυε πέρυσι. Οι ευνοϊκές αυτές ρυθμίσεις παύουν να ισχύουν το 2013, οπότε και η «έξοδος» θα γίνεται στο 65ο έτος. Ωστόσο χρειάζεται προσοχή, καθώς οι νέες διατάξεις δεν ισχύουν για όσους συμπλήρωσαν 25ετία μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2010.
Αντρες γενικά (άγαμοι, χωρίς παιδιά, με ενήλικα παιδιά):
Στο 61ο έτος πέφτει το όριο ηλικίας για πλήρη σύνταξη για όσους ασφαλισμένους συμπληρώσουν φέτος 25ετία. Μάλιστα, σε περίπτωση μειωμένης σύνταξης η «έξοδος» μπορεί να γίνει σε ηλικία 56 ετών. Την επόμενη χρονιά το όριο ηλικίας διαμορφώνεται στο 63ο έτος για πλήρη σύνταξη και στο 58ο έτος για μειωμένη. Σημειώνεται πως οι νέες διατάξεις δεν ισχύουν για όσους συμπλήρωσαν 25ετία μέχρι 31/12/10.
Αντρες με τρία παιδιά:
Για το σύνολο των αντρών που είναι τρίτεκνοι ισχύουν από φέτος οι ευνοϊκές διατάξεις της ασφαλιστικής νομοθεσίας. Ετσι, όσοι ασφαλισμένοι συμπληρώνουν 20ετία φέτος βγαίνουν στη σύνταξη με 21 έτη ασφάλισης στο 52ο έτος. Από το 2013 το όριο ηλικίας «επανέρχεται» στο 65ο έτος της ηλικίας. Οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις ισχύουν ακόμα και για όσους δημοσίους υπαλλήλους έχουν θεμελιώσει δικαίωμα και πριν από τις 31 Δεκεμβρίου 2010. Επιπλέον το δικαίωμα συνταξιοδότησης μπορεί να ασκηθεί και από τους δύο γονείς.
Αντρες με ανάπηρα παιδιά:
Μειώνεται κατά 15 χρόνια το όριο ηλικίας και δίνεται η δυνατότητα συνταξιοδότησης με 25ετία στα 50. Και σε αυτή την περίπτωση το δικαίωμα συνταξιοδότησης μπορεί να ασκηθεί και από τους δύο γονείς
.Αντρες με ανίκανη σύζυγο:
Το όριο ηλικίας μειώνεται από το 65ο στο 50ό έτος της ηλικίας για όσους συμπληρώνουν 25ετία.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΚΚΑΛΙΑΡΗ
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
---------------------------------------------------
ΥΠ.ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ 13725/0092/26-1-2011 (ΑΔΑ : 4ΑΡΠΗ-54) :
Οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 2, 6 και 17 του ν. 3865/2010, που αφορούν το ασφαλιστικό καθεστώς των προσλαμβανομένων στο Δημόσιο από 01-01-2011, την εξίσωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ανδρών και γυναικών υπαλλήλων του Δημοσίου και τις αναγνωριζόμενες υπηρεσίες.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Με τις διατάξεις του πρόσφατου ασφαλιστικού νόμου (Ν.3865/2010) στο πλαίσιο των σημαντικών αλλαγών που επήλθαν στη συνταξιοδοτική νομοθεσία που διέπει τους δημοσίους υπαλλήλους-λειτουργούς και τους εξομοιούμενους μ' αυτούς θεσπίστηκαν και νέες ρυθμίσεις (αναγνώριση πλασματικού χρόνου παιδιών και σπουδών) οι οποίες, όπως κάθε τι νέο έχουν εύλογα προκαλέσει πολλές απορίες και ερωτηματικά αναφορικά με την εφαρμογή τους.
Η παρούσα εγκύκλιος με τις διευκρινίσεις που παρέχει αναφορικά με την εφαρμογή των συγκεκριμένων αυτών διατάξεων επιχειρεί στο μέτρο του δυνατού και του επιτρεπτού ενιαία και συγκροτημένη «ερμηνευτική προσέγγιση» προκειμένου να ενημερωθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι για τις νέες ρυθμίσεις και να αποτελέσει ένα εργαλείο για τους εφαρμοστές του νόμου, σε καμία όμως περίπτωση δεν αποβλέπει να υποκαταστήσει την κρίση των αρμόδιων συνταξιοδοτικών και δικαιοδοτικών οργάνων.
Ι. ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
ΠΑΛΑΙΟΣ/ΝΕΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΣ
Παλαιός ασφαλισμένος νοείται ο υπάλληλος ο οποίος, ανεξάρτητα από το χρόνο διορισμού του στο Δημόσιο, έχει ασφαλισθεί για πρώτη φορά σε ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένου και του Δημοσίου, μέχρι 31-12-1992.
Νέος ασφαλισμένος νοείται ο υπάλληλος ο οποίος ανεξάρτητα από το χρόνο διορισμού του στο Δημόσιο, έχει ασφαλισθεί για πρώτη φορά σε ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένου και του Δημοσίου, από 1-1-1993 και μετά.
Στην έννοια των κατά τα ανωτέρω ασφαλιστικών οργανισμών κύριας ασφάλισης περιλαμβάνονται και αυτοί των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και των Κρατών στα οποία έχουν επεκταθεί οι Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί για την ασφάλιση των εργασιακά μετακινούμενων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ελβετία, Νορβηγία κ.λ.π.).
ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ
Νοείται η συμπλήρωση του ελάχιστου απαιτούμενου χρόνου πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας ή ασφάλισης (κατά περίπτωση) προκειμένου ο/η υπάλληλος να έχει δικαίωμα για σύνταξη.
Υπηρεσίες που λαμβάνονται υπόψη νια τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
1. Στο χρόνο θεμελίωσης συναθροίζεται ο χρόνος στρατιωτικής θητείας με ή χωρίς εξαγορά, κατά περίπτωση, καθώς και για όσους έχουν προσληφθεί/διορισθεί για πρώτη φορά στο Δημόσιο σε ΟΤΑ ή σε ΝΠΔΔ μετά την 1-1-1983, κάθε χρόνος ασφάλισης που έχει διανυθεί σε οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα κύριας ασφάλισης, υπό την προϋπόθεση ότι ο χρόνος αυτός δεν θα αξιοποιηθεί συνταξιοδοτικά από τον φορέα αυτό.
2. Επίσης, πέραν των υπηρεσιών που λαμβάνονται υπόψη για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος με βάση τις ήδη ισχύουσες συνταξιοδοτικές διατάξεις, συναθροίζεται πλέον και πλασματικός χρόνος παιδιών καθώς και αυτός των σπουδών με τους όρους και προϋποθέσεις που αυτοί οι χρόνοι αναγνωρίζονται ως συντάξιμοι, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις του Ν.3865/2010.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ:
1. Η «θεμελίωση του δικαιώματος» δεν συναρτάται, με την ταυτόχρονη συμπλήρωση ορίου ηλικίας, αλλά συνδέεται μόνο με τη συμπλήρωση συντάξιμου χρόνου ή χρόνου ασφάλισης.
2. Κατά παρέκκλιση των γενικών διατάξεων περί θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος όλοι οι υπάλληλοι που ανήκουν στην κατηγορία των «παλαιών ασφαλισμένων» και έχουν προσληφθεί (για πρώτη φορά) στο Δημόσιο, τους Ο.Τ.Α και τα άλλα Ν.Π.Δ.Δ., μετά την 1-1-1983, θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης με τη συμπλήρωση 1 δετούς πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας ή ασφάλισης (κατά περίπτωση). Στην περίπτωση όμως αυτή η σύνταξη καταβάλλεται με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας τους ή προκειμένου για γυναίκες που έχουν συμπληρώσει την εν λόγω 15ετία μέχρι την 31-12-2010, το 60ό έτος της ηλικίας τους. Η κατά παρέκκλιση όμως θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος σύμφωνα με τα ανωτέρω, περιορίζεται σε όσα ρητά ορίζουν οι σχετικές διατάξεις, αφορούν δηλαδή όσους αποχωρούν από την Υπηρεσία με λιγότερο χρόνο από εκείνον που απαιτούν οι γενικές διατάξεις (άρθρα 1 & 26 του π.δ. 169/2007), για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
Εφαρμοστέα νομοθεσία: άρθρο 1 και 26 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων - Π.Δ 169/2007, άρθρο 3 και 19 παρ. 7 του Ν.2084/1992 σε συνδυασμό με το άρθρο 5 παρ. 2 του Ν.2320/1995, όπως ήδη ισχύουν και τα άρθρα 6 και 17 του Ν.3865/2010, σε συνδυασμό με τους Κοινοτικούς Κανονισμούς για την Κοινωνική Ασφάλιση.
ΟΡΙΟ ΗΛΙΚΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ (Ο.Η.)
Νοείται η ηλικία που πρέπει να έχει συμπληρώσει ο/η υπάλληλος προκειμένου, αφού έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα και αποχωρήσει από την υπηρεσία, να είναι δυνατή η καταβολή (πληρωμή) της σύνταξης του.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ:
Εφόσον ο/η υπάλληλος έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, χωρίς όμως να έχει συμπληρώσει το κατά περίπτωση Ο.Η., μπορεί να αποχωρήσει από την υπηρεσία και να υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης, οπότε η αρμόδια Διεύθυνση Συντάξεων θα προβεί στην έκδοση πράξης συνταξιοδότησης, η καταβολή της σύνταξης όμως θα ανασταλεί μέχρι τη συμπλήρωση του απαιτούμενου κατά περίπτωση Ο.Η. Οι άλλες δυνατότητες που έχει ο/η υπάλληλος μετά τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού του/της δικαιώματος είναι να παραμείνει στην υπηρεσία είτε μέχρι τη συμπλήρωση του απαιτούμενου στην περίπτωση του/της Ο.Η., είτε και μετά την συμπλήρωση του εν λόγω ηλικιακού ορίου και να αποχωρήσει οποτεδήποτε, έχοντας «κλειδώσει» το συνταξιοδοτικό του δικαίωμα.
Εφαρμοστέα νομοθεσία: άρθρο 56 του Π.Δ. 169/2007, άρθρο 3 του Ν.2084/1992 και άρθρο 6 Ν.3865/2010.
ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΟΡΙΟΥ ΗΛΙΚΙΑΣ (Α.Ο.Η)
Νοείται η δυνατότητα αποχώρησης του/της υπαλλήλου από την Υπηρεσία μετά τη συμπλήρωση συγκεκριμένου συντάξιμου χρόνου ή χρόνου ασφάλισης, κατά περίπτωση (θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος), οπότε η σύνταξη καταβάλλεται αμέσως χωρίς να είναι απαραίτητη η συμπλήρωση συγκεκριμένου ορίου ηλικίας.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ:
Στις περιπτώσεις αυτές η αποχώρηση του/της υπαλλήλου και η συνταξιοδότηση του Α.Ο.Η. δεν επιφέρει μείωση της σύνταξης του αφού δεν συνιστά πρόωρη συνταξιοδότηση (η σύνταξη υπολογίζεται βάσει της συνολικής συντάξιμης υπηρεσίας).
Εφαρμοστέα νομοθεσία: άρθρο 56 παρ. 2 & 3 του Π.Δ. 169/2007.
ΠΡΟΩΡΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ / ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΣΥΝΤΑΞΗ
Νοείται η δυνατότητα που παρέχεται στον/στην υπάλληλο, που έχει θεμελιώσει δικαίωμα σύνταξης, για καταβολή της σύνταξης του/της κατά πέντε (5) κατ' ανώτατο όριο χρόνια πριν τη συμπλήρωση του κατά περίπτωση ορίου ηλικίας με την ανάλογη όμως μείωση της σύνταξης (ποινή) το ύψος της οποίας εξαρτάται από το πόσο νωρίτερα από την ημερομηνία συμπλήρωσης του προβλεπόμενου ορίου ηλικίας θα ασκηθεί το δικαίωμα αυτό. Η μείωση αυτή αφορά την «τμηματική σύνταξη» που αναλογεί στο χρόνο ασφάλισης που έχει διανυθεί στο Δημόσιο (στις περιπτώσεις, εφαρμογής της διαδοχικής ασφάλισης) και συνίσταται στο 1/267 για κάθε μήνα που υπολείπεται για τη συμπλήρωση του κανονικού Ο.Η. (ή 4,5% κατ' έτος) προκειμένου για όσους θεμελίωσαν δικαίωμα μέχρι 31-12-2010 και στο 1/200 (ή 6% κατ' έτος) για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μετά την 1-1-2011.
ΕΝΗΛΙΚΙΩΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ
Ως ημερομηνία ενηλικίωσης των παιδιών θεωρείται η 31η Δεκεμβρίου του έτους που συμπληρώνουν (με βάση την ημερομηνία γέννησης) το 18ο έτος της ηλικίας τους. Η νέα ρύθμιση σαφώς ευνοεί μία σημαντική μερίδα γυναικών που για λίγους μήνες ή λίγες ημέρες έχασαν το δικαίωμα να συνταξιοδοτηθούν ως μητέρες ανηλίκων τέκνων (με μειωμένο ηλικιακό όριο) επειδή η ενηλικίωση του παιδιού τους (με βάση την ημερομηνία γέννησης) είχε προηγηθεί κατά τι του χρόνου θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος τους.
Έτσι, γυναίκα υπάλληλος που διορίστηκε στις 26-4-1985 και θεμελίωσε συνταξιοδοτικό δικαίωμα την αντίστοιχη ημερομηνία του 2010 και έχει παιδί που γεννήθηκε στις 25 Απριλίου του 1992, με βάση τη νέα ρύθμιση δικαιούται σύνταξης ως μητέρα ανήλικου παιδιού αφού η ενηλικίωση του παιδιού λογίζεται ότι συντελέσθηκε στις 31-12-2010 και μπορεί να συνταξιοδοτηθεί στο 50ό έτος της ηλικίας της, αντί του 60ού που ίσχυε με την προϊσχύουσα ρύθμιση.
II. ΑΡΘΡΟ 2
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΠΡΟΣΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΠΟ 01 -01 -2011.
1. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1α οι τακτικοί και μετακλητοί υπάλληλοι και λειτουργοί του Δημοσίου, τακτικοί και μετακλητοί υπάλληλοι της Βουλής, των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ α' και β' βαθμού, καθώς και οι ιερείς και οι υπάλληλοι των εκκλησιαστικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου που προσλαμβάνονται για πρώτη φορά από 01-01-2011 και μετά, υπάγονται υποχρεωτικά και αυτοδίκαια στον κλάδο κύριας σύνταξης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (κοινό καθεστώς ΙΚΑ).
Ως ημερομηνία πρόσληψης/διορισμού του/της υπαλλήλου λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία που φέρει το ΦΕΚ διορισμού του/της υπό την προϋπόθεση ότι η ανάληψη υπηρεσίας θα λάβει χώρα μέσα σ' ένα μήνα από την ημερομηνία κοινοποίησης της πράξης του διορισμού του/της, διαφορετικά ως ημερομηνία πρόσληψης/διορισμού λαμβάνεται υπόψη η ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας.
Επομένως εάν υπάλληλος-λειτουργός έχει ΦΕΚ διορισμού πριν την 01-01-2011 και η ανάληψη υπηρεσίας λάβει χώρα μέσα σ' ένα μήνα από την ημερομηνία κοινοποίησης της πράξης του διορισμού του/της, δεν θα υπαχθεί στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, αλλά σε αυτή του Δημοσίου.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ:
α) Από τη γραμματική διατύπωση της διάταξης, η οποία αναφέρεται σε «πρόσληψη» για πρώτη φορά, όρο σαφώς πιο διευρυμένο σε σχέση με εκείνον του «διορισμού», συνάγεται κατ' αρχήν, ότι στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ θα υπαχθούν μόνο όσα από τα ανωτέρω πρόσωπα προσληφθούν/διορισθούν χωρίς να έχουν καμία προϋπηρεσία με οποιαδήποτε σχέση εργασίας πριν την 01 -01 -2011.
Έτσι, υπάλληλος/λειτουργός που προσλαμβάνεται/διορίζεται με σχέση δημοσίου δικαίου (ως τακτικός, μόνιμος, μετακλητός, επί θητεία), από την 01-01-2011 και μετά, στο Δημόσιο, σε ΟΤΑ ή σε ΝΠΔΔ (το τακτικό προσωπικό του οποίου συνταξιοδοτείται από το Δημόσιο), έχει όμως προϋπηρεσία στο Δημόσιο, σε ΟΤΑ ή σε άλλο ΝΠΔΔ ή σε αντίστοιχες υπηρεσίες Κράτους-Μέλους της Ε.Ε., ως :
-τακτικός/μόνιμος υπάλληλος ή λειτουργός (ή εξομοιούμενος) ή,
-συμβασιούχος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου
χρόνου ή
-ημερομίσθιος (έστω και μία ημέρα εργασίας) ή,
-με σύμβαση μίσθωσης έργου ή κατ' αποκοπή εργασία, οι οποίες όμως έχουν
τα χαρακτηριστικά της εξαρτημένης εργασίας, δεν θα υπαχθεί στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (κοινό καθεστώς ΙΚΑ) αλλά στην ασφάλιση του Δημοσίου.
Το ίδιο ισχύει και για τον/την υπάλληλο/λειτουργό που μετατάσσεται ή μεταφέρεται από άλλη δημόσια υπηρεσία (Δημόσιο, ΟΤΑ ή ΝΠΔΔ) στην οποία η έναρξη της διανυθείσας υπηρεσίας του/της προηγείται της 01-01-2011, καθώς και για αυτόν/την που θα μονιμοποιηθεί στο Δημόσιο μετά την 01-01-2011, αλλά ο χρόνος προϋπηρεσίας του/της σε αυτό, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, ανατρέχει πριν την ανωτέρω ημερομηνία.
β) Τα ανωτέρω, έχουν ανάλογη εφαρμογή για τους υπαλλήλους που θα προσληφθούν/ διορισθούν ως τακτικοί ή μετακλητοί σε ΝΠΔΔ (που το προσωπικό τους συνταξιοδοτείται με τις «δημοσιοϋπαλληλικές διατάξεις») από 01-01-2011 και μετά, οι οποίοι δεν θα υπαχθούν στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (κοινό καθεστώς ΙΚΑ), αλλά στην ασφάλιση του Φορέα που θα υπάγονταν πριν τη θέσπιση των διατάξεων του άρθρου 2 του Ν. 3865/2010.
γ) Τα όσα προαναφέρθηκαν θα τύχουν εφαρμογής ανεξάρτητα από τον χρόνο που έχει μεσολαβήσει μεταξύ της τυχόν προϋπηρεσίας του υπαλλήλου και της νέας πρόσληψης/διορισμού, καθώς επίσης και από την ύπαρξη ή μη ασφάλισης κατά την διάρκεια της προϋπηρεσίας του, αφού από καμία διάταξη δεν προκύπτει τέτοια σύνδεση.
2. Τα ανωτέρω έχουν ανάλογη εφαρμογή και για τους στρατιωτικούς που κατατάσσονται από 01-01-2011 και μετά, με τις διακρίσεις που αναφέρονται στις διατάξεις της παρ. 2 του ίδιου ως άνω άρθρου.
3. Διευκρινήσεις αναφορικά με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου αυτού, κατά το μέρος που αναφέρονται στην υπαγωγή των υπαλλήλων/λειτουργών και στρατιωτικών στον κλάδο κύριας σύνταξης του ΙΚΑ/ΕΤΑΜ, θα παρασχεθούν από το αρμόδιο Υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης, που εποπτεύει το ΙΚΑ.
4. Σε ό,τι αφορά την εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 4 του άρθρου αυτού για το δικαίωμα των υπηρετούντων μέχρι την 31-12-2010 υπαλλήλων, να επιλέξουν την υπαγωγή τους στον κλάδο σύνταξης του ΙΚΑ/ΕΤΑΜ, θα εκδοθεί η προβλεπόμενη από τις ίδιες διατάξεις Κοινή Υπουργική Απόφαση (Κ.Υ.Α.).
III. ΑΡΘΡΟ 6
Γενικά
Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού: α) αυξάνονται εντός 3ετίας τα κατά περίπτωση ισχύοντα για τους δημοσίους υπαλλήλους και τους εξομοιούμενους μ' αυτούς όρια ηλικίας για τη συνταξιοδότηση, β) εξισώνονται από 1-1-2011 οι άνδρες και οι γυναίκες, που τελούν υπό τις ίδιες συνθήκες προσωπικής-οικογενειακής κατάστασης, ως προς τις προϋποθέσεις και τα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης, γ) καθιερώνεται ως ημερομηνία ενηλικίωσης των παιδιών η 31η Δεκεμβρίου του έτους κατά το οποίο συμπληρώνουν το 18° έτος της ηλικίας τους, δ) ορίζεται ότι οι ρυθμίσεις του νέου ασφαλιστικού νόμου (Ν.3865/2010) δεν έχουν εφαρμογή για τους υπαλλήλους που θεμελίωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα (με βάση τα ισχύοντα κατά περίπτωση) μέχρι την 31-12-2010, τόσο ως προς τις προϋποθέσεις και τα ηλικιακά όρια για τη συνταξιοδότηση τους, όσο και ως προς τον τρόπο υπολογισμού της σύνταξης τους και ε) θεσπίζεται για πρώτη φορά στη συνταξιοδοτική νομοθεσία του Δημοσίου (π.δ. 169/2007) η δυνατότητα αναγνώρισης ως συντάξιμου με εξαγορά χρόνου για κάθε παιδί, που χρησιμεύει για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος του/της υπαλλήλου καθώς και για την προσαύξηση της σύνταξης. Αναλυτικά προβλέπονται τα ακόλουθα:
1. ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 6 ΤΟΥ Ν. 3865/2010
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΘΕΜΕΛΙΩΘΕΙ ΜΕΧΡΙ 31-12-2010
Με τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 10 του νόμου αυτού, σε συνδυασμό με τις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου Μόνου του Ν.3847/2010 (ΦΕΚ 67Α711-5-2010) που προηγήθηκαν του Ν.3865/2010, ρητά προβλέπεται, ότι για τους υπαλλήλους που θεμελίωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι την 31-12-2010 (νέοι και παλαιοί ασφαλισμένοι) δεν μπορούν να τύχουν εφαρμογής οι διατάξεις των παρ. 1 έως και 9 του άρθρου 6 του Ν.3865/2010.
Έτσι για τον/την υπάλληλο που θεμελίωσε συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι την ανωτέρω ημεροχρονολογια εξακολουθούν να ισχύουν, όποτε και αν αποχωρήσει από την υπηρεσία (ακόμα και μετά την 1-1-2015, έτος που αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης) όλες οι κατά περίπτωση εναλλακτικές προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, τα κατά περίπτωση όρια ηλικίας για την καταβολή της σύνταξης και ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης που ίσχυαν, πριν το νέο ασφαλιστικό νόμο.
Οι διατάξεις της παρ. 2 περιπτ. α' και β' του άρθρου 6 του νέου ασφαλιστικού νόμου (Ν.3865/2010) ουσιαστικά δεν έχουν πρακτική εφαρμογή για όσους θεμελίωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31-12-2010, οι οποίοι όπως προαναφέρθηκε εξακολουθούν να διέπονται από τις προϊσχύουσες διατάξεις.
Προκειμένου για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι επί πλέον «ειδικές» προϋποθέσεις (βλ. Ν.3075/2002, αρθρ. 5 παρ. 4) που ισχύουν για τη συνταξιοδότηση τους (30 έτη υπηρεσίας και 55 ετών ή 30 έτη υπηρεσίας και 60 ετών για όσους έχουν διορισθεί πριν ή μετά την 1-1-1983 αντίστοιχα) εξακολουθούν να ισχύουν για τα πρόσωπα που έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα (συμπλήρωση του κατά περίπτωση χρόνου) μέχρι την 31-12-2010 ενώ παύουν να ισχύουν για τα πρόσωπα που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μετά την 1-1-2011.
Οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης και τα Ο.Η. που ίσχυαν κατά κατηγορία υπαλλήλων/ασφαλισμένων και κατά περίπτωση πριν το Ν.3865/2010, περιλαμβάνονται αναλυτικά στους ακόλουθους ΠΙΝΑΚΕΣ.
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΕΔΩ σε pdf ή ΕΔΩ σε htm
===========================
ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ... ΕΔΩ
----------------
ΤΟ ΝΕΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΣΕ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΑΠΑΝΗΣ ΚΑΤΑ 30% ΕΩΣ 40% ΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΟΤΥΠΗ ΕΘΕΛΟΥΣΙΑ ΕΞΟΔΟ 60.000 - 80.000 *
+ 5 ΤΑ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΑ ΕΤΗ ΓΙΑ 3 ΠΑΙΔΙΑ **ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ 2 ΧΡΟΝΙΑ
«Τυράκι» για έξοδο ανδρών δημοσίων υπαλλήλων, η εξίσωση με γυναίκες
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΕΓΑ
Σαν κίνητρο για τη μαζική συνταξιοδότηση των δημοσίων υπαλλήλων κατά τη διετία 2011-12 χρησιμοποιεί η κυβέρνηση
Στόχος είναι το «κούρεμα» της μισθολογικής δαπάνης κατά 30%-40% (κύριες και επικουρικές συντάξεις εν σχέσει με τον καταβαλλόμενο μισθό και τα επιδόματα) και τη μείωση του αριθμού των εν ενεργεία υπαλλήλων, προκειμένου να μη χρεωθεί το πολιτικό κόστος της μείωσης του προσωπικού στο Δημόσιο (απολύσεις). Κάτι για το οποίο επέμενε η τρόικα των επιτηρητών.
Η οποία δεν επέβαλλε μόνο τον περιορισμό της δημοσιονομικής δαπάνης για μισθούς, στο πλαίσιο της εξυγίανσης των δημόσιων οικονομικών, αλλά επέμενε και στην ανάγκη μείωσης του αριθμού των -«εξαρτημένων» από το Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα- υπαλλήλων.
Οι οποίοι αναφέρονται στο 1 -και πλέον- εκατ. άτομα. Ετσι ετέθη σε εφαρμογή το σχέδιο της μεγαλύτερης «εθελουσίας» εξόδου στο ελληνικό ασφαλιστικό σύστημα από την οποία θα ωφεληθούν άνω των 60.000 και έως 80.000 υπάλληλοι, οι οποίοι έχουν την ευχέρεια μαζικής εξόδου, αν και με ιδιαίτερα χαμηλές αποδοχές (συντάξεις).
Αυτή η συνεχής μετακίνηση από την εργασία στη σύνταξη (σ.σ. η οποία δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2012 αλλά θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, αφού οι υπάλληλοι θα έχουν το δικαίωμα να κάνουν μεταγενέστερα χρήση των θεμελιωμένων ορίων) αναμένεται να προκαλέσει νέα ανισορροπία στα Ταμεία.
Ιδιαίτερα στο επικουρικό ΤΕΑΔΥ και το Ταμείο Πρόνοιας (εφάπαξ) για το οποίο η κυβέρνηση σχεδιάζει τη μερική χρηματοδότησή του με κρατικές εγγυήσεις. Οχι για να καλύψει το έλλειμμα του 1,7 δισ. ευρώ -το οποίο θα διευρυνθεί από τη νέα μαζική έξοδο που πυροδοτεί το νέο Ασφαλιστικό- αλλά ως κίνητρο (μπόνους) για την επιτάχυνση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων.
Αλματώδης αύξηση για τις γυναίκες Από την άλλη πλευρά, μετά το 2013 και αφού μειωθεί το προσωπικό του Δημοσίου, τα όρια ηλικίας -κυρίως των γυναικών- αυξάνουν αλματωδώς. Οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεις με ανήλικο παιδί ή με τρία παιδιά καταργούνται και όλοι/ες οι ασφαλισμένοι/ες οδηγούνται στο 60ό (με 40 έτη ασφάλισης) και 65ο έτος της ηλικίας για την «έξοδο» από την υπηρεσία.
Ετσι, με βάση την εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών για την εφαρμογή του νέου ασφαλιστικού νόμου (3865/10), προβλέπεται:
1 Η χορήγηση έως και 12 πλασματικών ετών ασφάλισης καθώς τα 5 πλασματικά έτη από τα παιδιά (για 3 τέκνα) με την εγκύκλιο υπολογίζονται πέραν των υπόλοιπων 7 (έως το 2014 που προβλέπουν οι εν λόγω διατάξεις σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα). Και αυτό με το -ευνοϊκό για τους ασφαλισμένους- τρικ ότι αυτά τα έτη προβλέπονται σε άλλο άρθρο του νόμου, ενώ το δικαίωμα (των πλασματικών ετών από τα παιδιά) δόθηκε αυστηρά από την 1/1/2011 και μετά.
2 Εξισώνονται τα όρια ηλικίας των ανδρών με αυτά των γυναικών, με αποτέλεσμα πολλοί άνδρες εργαζόμενοι στο Δημόσιο να βγουν κατά τα επόμενα χρόνια στη σύνταξη ενώ δεν υπολόγιζαν σε ένα τέτοιο μπόνους.
3 Τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες υπάλληλοι του Δημοσίου μπορούν να κάνουν χρήση της ανηλικότητας του τέκνου ή της πρόωρης συνταξιοδότησης με τρία παιδιά, ενώ αυτό στο παρελθόν λειτουργούσε διαζευκτικά. Αναπηρία της συζύγου
4 Οι άνδρες δημόσιοι υπάλληλοι δικαιούνται -εκτός από τη νέα πρόβλεψη για πρόωρη σύνταξη για το ανάπηρο τέκνο- και σύνταξη για την ανάπηρη σύζυγο. Κάτι που δεν ίσχυε στο παρελθόν.
5 Οι άνδρες ασφαλισμένοι μετά το 1983 που αναγνώρισαν το στρατό και θεμελίωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα (σ.σ. άρα εξαιρούνται από τις διατάξεις περί εξίσωσης και την πρόωρη συνταξιοδότηση με ανήλικο, 3 παιδιά, ανάπηρη σύζυγο κ.λπ.) δικαιούνται να ανακαλέσουν την αναγνωριστική πράξη και να... θεμελιώσουν το συνταξιοδοτικό δικαίωμα (μη συμπλήρωση 25ετίας) προκειμένου να υπαχθούν στις νέες ρυθμίσεις και να πάρουν πρόωρη σύνταξη ειδικά για την ανάπηρη σύζυγο.
6 Οι δημόσιοι υπάλληλοι (άνδρες και γυναίκες) έχουν επιπλέον τη δυνατότητα να αναγνωρίσουν πλασματικό χρόνο από την άδεια άνευ αποδοχών για την ανατροφή των παιδιών και μέχρι την ηλικία των 6 ετών (του παιδιού). Κραυγαλέα αντίφαση
7 Οι άνδρες με 15 έτη ή 25 έτη ασφάλισης, οι οποίοι θα έβγαιναν στη σύνταξη στο 65ο έτος, μπορούν φέτος να βγουν στο 61ο έτος (με τα ίδια-ελάχιστα όρια ασφάλισης), στο πλαίσιο της εξίσωσης των ορίων ηλικίας ανδρών και γυναικών. Είναι δε τόσο κραυγαλέα η αντίφαση που οι ασφαλισμένοι που συμπλήρωσαν 25ετία το 2010 θα βγουν στη σύνταξη με 35ετία στο 58ο έτος (κατ' ελάχιστον), ενώ οι νεότεροι συνάδελφοί τους που έχουν μόλις 15 έτη μπορούν να βγουν στο 61ο ή ακόμη στο 56ο με μειωμένη.
Πριν το 1993 «ζεστό» μετά το 1992, «κρύο»
Το 1992 είναι το βασικό χρονικό ορόσημο του νέου Ασφαλιστικού, ενώ ένα όριο αναφύεται για τις επόμενες γενιές και όσους (λίγους) προσλαμβάνονται από εδώ και πέρα στο Δημόσιο.
Παλαιοί ασφαλισμένοι θεωρούνται όσοι έχουν ασφαλιστεί μέχρι το 1992. Εξ αυτών όσοι προσελήφθησαν μέχρι το 1982 έχουν θεμελιώσει (πλην ελαχίστων περιπτώσεων που έχουν ασφαλιστικά κενά) συνταξιοδοτικό δικαίωμα για έξοδο με 35 έτη ασφάλισης χωρίς όριο ηλικίας.
Ενώ όσοι προσελήφθησαν μετά το 1982 θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα στο 58ο (ξανά με 35ετία).
Από αυτή την τελευταία κατηγορία αξίζει να σημειωθεί ότι όσοι είχαν 25ετία (μαζί με το στρατό ή τα παλαιά πλασματικά έτη) μέχρι 31/12/2010, δεν επηρεάζονται ούτε θετικά (έξοδος των ανδρών με ανήλικο, αναγνώριση πλασματικών χρόνων κ.ά.) ούτε αρνητικά (αύξηση των ηλικιακών ορίων κυρίως των γυναικών κ.ά.) από το νέο Ασφαλιστικό.
Πάντως, οι ασφαλισμένοι που έχουν συμπληρώσει 25ετία μπορούν από τώρα να καταθέσουν αίτηση συνταξιοδότησης προς την αρμόδια Διεύθυνση Συντάξεων, η οποία είναι υποχρεωμένη να εκδώσει πράξεις συνταξιοδότησης.
Η καταβολή της σύνταξης όμως θα ανασταλεί μέχρι την απαιτούμενη (κάθε φορά) συμπλήρωση του ορίου ηλικίας.
Από την 25ετία εξαιρούνται οι τρίτεκνοι γονείς (άνδρες). Με το επιχείρημα ότι «το δικαίωμα αυτό γεννάται μετά την 1/1/2011 -και άρα δεν μπορούν να κάνουν χρήση όσοι έχουν ήδη 25ετία (περισσότερα χρόνια)-, οι ασφαλισμένοι αυτής της κατηγορίας μπορούν να εξέλθουν-συνταξιοδοτηθούν κατά τα επόμενα 2 έτη με 21 ή 23 έτη ασφάλισης.
Οσοι συνταξιοδοτηθούν πρόωρα, κυρίως οι γυναίκες με 15ετία στο 61ο φέτος κ.λπ. και έχουν θεμελιώσει φέτος συνταξιοδοτικό δικαίωμα, το πέναλτι πρόωρης εξόδου είναι 4,5% το χρόνο (αυξήθηκε στο 6% στις λοιπές περιπτώσεις).
Επίσης, σε περίπτωση τμηματικής καταβολής της σύνταξης (ασφάλιση και σε Ταμείο εκτός από το Δημόσιο), το Γενικό Λογιστήριο καταβάλλει τη συμμετοχή του και τα λοιπά ταμεία μειωμένη σύνταξη κατά 3% για κάθε χρόνο.
Γυναίκες: κάθε χρόνος και -πολύ- χειρότερα
Οι γυναίκες δημόσιοι υπάλληλοι που είχαν 15 έτη ασφάλισης μέχρι 31/12/2010 μπορούν να συνταξιοδοτηθούν στο 60ό έτος της ηλικίας.
Ακολούθως, από το 2011 και μετά απαιτείται η συμπλήρωση του 61ου έτους. Ωστόσο, αυτή η γυναίκα μπορεί να βγει ακόμη και στο 56ο με μειωμένη.
Στη συνέχεια, το 2012, το εν λόγω όριο ηλικίας αυξάνεται στο 63ο (57ο για μειωμένη) και το 2013 υπάρχει πλήρης εξίσωση με τους άνδρες δημόσιους υπαλλήλους, δηλαδή ισχύει το 65ο έτος της ηλικίας (60ό).
Ομως αυτή η διάταξη είναι η τελευταία «ευνοϊκή» ρύθμιση για τις γυναίκες στο Δημόσιο. Από το 2011 κιόλας αυξάνονται δραματικά τα όρια ηλικίας, έτσι ώστε άνδρες και γυναίκες να συνταξιοδοτούνται στο 65ο έτος με όσα πραγματικά έτη έχουν (κατ' ελάχιστον 12 συν 3 πλασματικά) και στο 60ό με μειωμένη, εκτός και εάν υπάρχουν 40 έτη ασφάλισης.
Ετσι οι μητέρες μέσα σε μια διετία χάνουν την ευκαιρία πρόωρης συνταξιοδότησης με ανήλικο ή 3 τέκνα και οδηγούνται στο 65ο έτος. Ακόμη και οι γυναίκες στα Βαρέα (καθαριότητα) από το 53ο έτος οδηγούνται στο 58ο για συνταξιοδότηση το 2013.
Με ανάπηρο παιδί οι γυναίκες πλέον θέλουν (2012) 25ετία για έξοδο στο 50ό έτος (από 20ετία και πάλι το 50ό που ίσχυε). Για τη λήψη σύνταξης λόγω ανάπηρου τέκνου το ποσοστό αυξάνει 67% πλέον από 50% που ίσχυε έως τώρα.
Η μόνη θετική διευκρίνιση εδώ είναι η πρόβλεψη για την ενηλικίωση των παιδιών στο τέλος έκαστου έτους (31/12) και όχι την ημερομηνία γέννησης (που κλείνει το παιδί το 18ο έτος).
Στο ΙΚΑ οι φετινοί
**Οι νέοι δημόσιοι υπάλληλοι (από 1/1/2011) υπάγονται στην ασφάλιση του ΙΚΑ, εκτός απ' όσους είχαν ασφαλιστέο χρόνο στο Δημόσιο (συμβασιούχοι κ.ά.) μέχρι τα τέλη του 2010.
Επίσης, εξαιρούνται και παραμένουν στο Δημόσιο όσοι το όνομά τους έχει ΦΕΚ (δημοσίευση στην εφημερίδα της κυβέρνησης) μέσα στο 2010, έστω και εάν η πρόσληψη έγινε το 2011 (έως ένα μήνα μετά τη δημοσίευση).